AUTOPLUKK: Swisslog stilte med en Kuka-robot som plukker fra AutoStore-kassene på LogiMAT. Konseptet skal etter planen tilbys på markedet til sommeren.
AUTOPLUKK: Swisslog stilte med en Kuka-robot som plukker fra AutoStore-kassene på LogiMAT. Konseptet skal etter planen tilbys på markedet til sommeren. (Øyvind Ludt)

1000 robotplukk i timen ut av AutoStore

STUTTGART: Stadig mer av logistikkprosessen blir automatisert, og nå er roboter som kan plukke kompliserte netthandelsordre rett ut av en AutoStore, snart klare.

Når man går rundt på det 120.000 m² store utstillingsområdet på LogiMAT i Stuttgart, messen som er blitt den viktigste internlogistikkmessen i Europa, blir man eksponert for den ene roboten og automasjonsløsningen etter den andre. Robotarmer, ulike typer AGV-er, shuttlesystemer, gripemekanismer og lagerkraner finnes mer eller mindre over alt.

Det gjør også de norske AutoStore-robotene. Minst sju ulike forhandlere stilte med en AutoStore-installasjon i Stuttgart, men to av forhandlernes utstillinger skilte seg ut. Både Swisslog og Element Logic hadde med seg robotarmer med gripemekanismer ved siden av sine AutoStore-anlegg.

«Gods til robot»

AutoStore er som kjent et «gods til person»-system, men i løpet av året vil begge de to forhandlerne trolig kunne tilby en løsning med «gods til robot», noe som vil ta automatiseringsprosessen et hakk lenger.

– Vi ville vise kombinasjonen av en AutoStore og en plukkerobot, forteller prosjektleder hos Swisslog Holger Potthoff til MT.

Han forteller at en løsning med en robotarm med en gripemekanisme i tilknytning til AutoStore er noe Swisslog håper å kunne tilby i løpet av første halvår, selv om løsningen ikke er helt kommersielt ferdig foreløpig.

– Vi har et pilotprosjekt gående i USA, og ligger an til en release i slutten av juni, forteller han.

Skjermen viser det ItemPiQ-roboten «ser» når den gjør en vurdering om hvordan den skal gripe. Foto: Øyvind Ludt

Grepet er nøkkelen

Swisslog er en del av Kuka Group, som er en av verdens ledende leverandører av industriroboter. Roboten som brukes til AutoStore-plukkingen er en seksakslet robotarm, med en gripemekanisme på enden. Og det er gripemekanismen som både er utfordringen og nøkkelen til en slik løsning.

Swisslog har valgt en løsning med fire sugekopper, som skal kunne plukke opp det meste som veier under 1,5 kg. Tre av sugekoppene sitter på hver sin «finger», mens den siste kan skytes ut fra midten av «gripehånden». Systemet er basert på tre kameraer som automatisk «ser» innholdet i boksen, og roboten vil da bestemme seg for best mulig gripemetode. Lykkes ikke roboten med å gripe gjenstanden på første forsøk, gjøres en ny vurdering, og roboten prøver igjen, for eksempel fra en litt annen vinkel.

Potthoff mener at dette vil være en svært effektiv løsning.

– Vi ser at kapasiteten i begynnelsen vil kunne være rundt 600 plukk per time, men i en ferdig og finjustert versjon vil vi kunne klare 1000 i timen, sier han om roboten som ha fått navnet ItemPiQ.

Se roboten i aksjon her: 

 

Amerikansk partner

Hos Element Logic står en annen robot ved siden av AutoStoren. Roboten er levert av Elements amerikanske samarbeidspartner Righthand Robotics, og er døpt Right Pick. Den kombinerer sugekopper med en gripeklo i gummi som skal etterligne en menneskelig hånds egenskaper.

– En hånd tilpasser seg automatisk med bevegelser, samtidig som man føler og får en respons fra gjenstanden. Det er det som gjør den menneskelige hånden så god, forteller markedssjef hos Righthand Robotics, Vince Martinelli og selskapets grunnlegger Leif Jentoft til MT.

GRIPER OG SUGER: Element Logic stilte med denne roboten fra Rightand Robotics, som en plukkløsning ved AutoStore-anlegget. Foto: Øyvind Ludt

Right Pick skal kunne plukke gjenstander den ikke har «sett» før, og får i likhet med Swisslogs robot informasjon fra et kamera. Dersom den ikke lykkes med løftet første gang, skal roboten være smart nok til å dytte litt på gjenstanden før den prøver igjen.

Righthand Robotics kombinerer både maskinlæring (ML) og kunstig intelligens (AI) for å utvikle roboten til å hele tiden bli smartere.

– Det er i softwaren magien ligger, sier Martinelli.

PARTNERE: Element Logics salgssjef i Tyskland, Michael Kawalier (fra venstre) sammen med markedssjef hos Righthand Robotics, Vince Martinelli og selskapets grunnlegger Leif Jentoft. Foto: Øyvind Ludt

Må fungere skikkelig

Element Logic gleder seg til å kunne tilby en plukkrobot i samspill med AutoStore, men vil sørge for at produktet er ferdig utviklet før det kommer ut på markedet.

– Vi jobber med pilotkunder, men vi må være trygge på at det fungerer godt før vi kan selge det. Det er viktigere å ha et system som fungerer enn å på død og liv være først, sier CEO i Element Logic, Dag-Adler Blakseth sammen med systemselger Øyvind Kollerud.

De ser for seg at en slik plukkrobot kan bemanne enkelte plukkstasjoner dit det mates produkter som roboten kan håndtere, mens det ennå en god stund vil være menneskelige plukkere som håndterer andre oppgaver.

– Det er flere fordeler. Du slipper en del statiske arbeidsoppgaver og sparer personell, men det må likevel alltid være noen til stede, sier Kollerud.

Ser frem til vekst

Element Logic-gutta gleder seg også til å kunne selge AutoStores nye BlackLine-robot, sammen med de andre nye oppgraderingene fra produsenten.

– Med den nye roboten, gridet og porten kan vi tilby AutoStore til et helt nytt segment av kunder; de som har svært høy gjennomløpshastighet. Og ute i Europa er det mange av dem, sier Blakseth.

KLAR FOR VEKST: System-selger Øyvind Kollerud (til venstre) og CEO i Element Logic Dag-Adler Blakseth, gleder seg til å kunne tilby både ny AutoStore-robot og en plukkrobot til sine kunder. Foto: Øyvind Ludt

2018 var for øvrig et år der Element Logic tok sats, men uten å sprette så høyt opp i lufta. Ennå.

– Vi startet opp i fem nye land i 2018, og salgsapparatet jobbet på maks og mer eller mindre døgnet rundt. Veksten kommer i år, sier Blakseth.

Til toppen