NCL lanserer Short Sea Pioner

To-i-et skip skal redde sjøtransporten og fjerne lastebiler fra veiene.

Publisert Sist oppdatert

North Sea Container Line (NCL) har utviklet Short Sea Pioner, et små-skip som skal gå i skytteltrafikk mellom små kaier og laste over på større havgående fraktefartøy langs kysten.

NCL med 400 mill. kroner i årlig omsetning kan spare 60 mill. kroner på løsningen.

Politisk verktøy

Nå får politikerne verktøyet de har manglet for å få mer gods fra vei til sjø.

Se video av konseptet nederst!

Det nye konseptet Short Sea Pioneer (SSP) ble lansert i Haugesund 3. februar. Her var byen fylt med toppolitikere som deltar på Haugesundkonferansen.

Adm. direktør Arne Jakobsen i NCL kunne fortelle både næringsminister Monica Mæland og finansminister Siv Jensen at dette er veien å gå. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skulle også deltatt på Haugesundkonferansen. Han valgte heller å ta turen til Holmestrand i forbindelse med motorveibrua som kollapset nylig.

I dag går rundt 30 prosent av containerrederiets omsetning til havnerelaterte kostnader som lasting og lossing.

Nødvendig for industrien

Med løsningen som nå er utviklet gjennom Short Sea Pioneer, kan lasten hentes i mindre havner og leveres nærmere kunden.

– Vi kan dermed ta en større del av transporten til sjøs.  Dette vil være helt nødvendig i den totale dør/dør-logistikken som tilbys norsk industri og næringsliv gjennom sjøtransport utført av NCL, sier Jakobsen.

– Fra Egersund i sør til Tromsø i nord har vi et utall bedrifter og næringer som ligger ved små havner med for dårlige kaianlegg til å ta imot våre skip. Med Short Sea Pioneer får alle en mulighet til å sende gods sjøveien, sier Jakobsen.

Ivrer

Å bygge store havner er tidkrevende og fører til mer lokal transport på vei. Kostnadene er økende og det er ikke plass til større havner alle steder.

I ett og et halvt år har NCE Maritime Clean Tech stått i spissen for prosjektet Short Sea Pioneer.

Arne Jakobsen i North Sea Container Line er ivrig på å få realisert prosjektet. Han tror det kan være aktuelt for flere mindre rederier å eie og drive små-skipene og for litt større rederier å operere moderfartøy.