Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
MAN jobber for å utvikle autonome kjøretøy for
godstransport. Med sjåførmangelen i Europa kan situasjonen kanskje avhjelpes ved
at enkelte typer kjøring blir erstattet av førerløse kjøretøy.
VINNER: Det var MANs autonome prosjekt som vant Truck Innovation Award 2024. Prosjektene går ut på å utvikle autonome transporttjenester.
To av prosjektene som MAN nå jobber med er ANITA-prosjektet,
Autonomous Innovation in Terminal Operations, som startet i 2020 for å
automatisere transporten mellom ulike transportformer. ANITA har som mål å
bruke autonome lastebiler til å overføre containere fra vei til jernbane for å effektivisere,
enklere å planlegge og samtidig mer fleksible.
Ett annet MAN prosjekt er ATLAS-L4, ett forsknings- og
utviklingsprosjektet (automatisert transport mellom logistikksentre) har som
mål å utvikle nivå 4 autonome lastebiler slik at de kan utføre virkelige
oppdrag. Prosjektet kjører i dag autonomt med sikkerhetssjåfør.
Det er faktisk andre gangen MAN vinner denne prisen i
forbindelse med autonom kjøring, sist var i 2019 da aFAS Level 4 automatiserte
førerløse TMA-bil vant.
Prisen
Det var Frederik Zohm, Executive Board Member for forskning
og utvikling hos MAN Truck & Bus som mottok prisen i Lyon.
- MANs ANITA OG ATLAS-L4-prosjekter beviser at autonom
kjøring er mulig i dag og kan spille en rolle i å gjøre transportoperasjoner
tryggere og mer effektive, og legger grunnlaget for innovative transport- og logistikk
konsepter
Med 97 stemmer vant MANs prosjekter over ZFs eAxle,
Quantron-as-a-service (QaaS) og Westwell Q- Truck, en autonom elektrisk
lastebil for containerlogistikk.