Samferdselsminister Jon Georg Dale på tungbilkontroll på Tromsdalen kontrollstasjon 15. oktober.

Innfører nye krav til vinterdekk på tunge kjøretøy

Blir først i verden.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og fastkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutstyr. Samtidig styrker vi kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, slik at vi får enda flere kontroller i vinterperioden. Dette er viktige tiltak i arbeidet for øke sikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveier. Farlige vogntog skal bort fra norske vinterveier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Kravene til vinterdekk som nå blir innført, går ut på at det bare er dekk merket med «Three Peak Mountain Snowflake(3PMSF)» som er godkjent på drivende og styrende aksler på tunge kjøretøy. Disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre og dermed gi bedre fremkommelighet.

- Først i verden med innføring av nye vinterdekk

Kravene innføres med en overgangsperiode på ett år, slik at næringen gis tid til omstilling. Tyskland og Sverige har innført samme krav, men med en lengre overgangsperiode, frem til 2024.

Merket som viser at et dekk er 3PMSF-dekk (Three Peak Mountain Snow Flake).

- Vi ønsket en skjerping etter samme mønster som i Tyskland og Sverige, men av hensyn til trafikksikkerheten, var det viktig for regjeringen å gå et steg lenger. Vi blir først i verden når kravene innføres med virkning allerede fra 15. november 2020, sier Dale.

Regjeringen har gjort flere tiltak overfor tunge kjøretøy for å bedre trafikksikkerheten på norske vinterveier. I 2013 ble det innført et påbud om vinterdekk for tungbil over 3500 kg med unntak av løfteaksler. I 2014 ble påbudet utvidet, med påbud om vinterdekk på alle aksler.

Økte gebyrsatser

Gebyrene for brudd på kravene til dekk- og kjettingutstyr økes, og vil i større grad rette seg mot tyngre kjøretøy, som har de største utfordringene på vinterføret. Med de nye forandringene, vil man få et gebyr for hvert brudd man har gjort, ikke bare for ett av dem.

- Vi vil sikre at gebyrsatsene har en forebyggende effekt. Reaksjonene ved brudd må få reelle konsekvenser for dem som ikke følger kravene. Slik det har vært fram til nå, har man for eksempel bare fått ett gebyr selv om man mangler fem kjettinger. Nå vil man få fem, sier Dale.

Powered by Labrador CMS