
- Svindel er noens spesialitet
Kommunikasjonssjef Martin Husebø Evensen i Helthjem og Kim Ødegaard, avdelingsleder i Sikkerhetsavdelingen PostNord, forteller om selskapenes erfaring med transporttyveri ved B2C-forsendelser.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Begge selskaper er store aktører på dette markedet. Både Ødegaard og Husebø Evensen påpeker at slike tyverier utgjør en svært liten del av deres årlig mange millioner forsendelser av pakker og lignende hjem til privatpersoner.
Men hva med folk
som urettmessig gir seg ut for å være mottaker?

– Det er dessverre slik at svindel er noens spesialitet. Som transportør overleverer vi pakken ut fra den informasjon som er overført til oss fra avsender. Men vi har opplevd tilfeller der avsenders plattform er svindlet – og en urettmessig mottaker venter i den andre enden, sier Kim Ødegård i PostNord.
Spores
Martin Husebø Evensen opplyser at dette er sjelden kost hos HeltHjem. Selskapet advarer dog likevel på sine hjemmesider kundene mot SMS-svindel.
– Er deres it-systemer til hjelp her?
– Vårt system for sporing av forsendelser og kundens hentekode er et viktig bidrag for å forhindre transporttyveri, sier han.
– Når det skjer abnormiteter i forsendelsene i forhold til våre rutiner synes dette i sporingssystemet, sier Ødegaard i PostNord.
Men så skjer det at mottaker ikke er hjemme når budet ankommer – og pakken blir stjålet.
– Dette skjer i ytterst sjeldne tilfeller, understreker begge.
– Om ikke kunden er hjemme tar Helthjem-budet bilde av pakken på stedet der den blir fysisk overlevert. Noe som har hendt oss i noen svært få tilfeller er at pakken har blitt direkte stjålet fra budet før overlevering til kunden, sier Husebø Evensen.
– Slike avvik kommer fram i sporingssystemet og blir etterforsket internt. Metodene som brukes kan vi selvsagt ikke offentliggjøre her, sier Ødegaard.
Ansvar og erstatning
Det finnes måter for å organisere hjemforsendelser. I en del tilfelle er det nettbutikken selv som påtar seg ansvaret for transporten. Heltjem har også en variant der en forsendelse rutes til en venn av kjøper, for eksempel om kjøper fysisk er borte på overleveringstidspunktet.
Generelt legger begge selskaper Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser (NSAB 2015) til grunn i spørsmål og ansvar og erstatning. Ødegaard nevner at også Vegfraktloven kan komme til anvendelse.
Hvis pakker blir stjålet eller blir borte og dette kan lastes Helthjem gir bedriften i utgangspunkt erstatning inntil kr 2500 per pakke. I praksis benytter Helthjem seg i liten grad av NSAB 2015.
Ødegaard har behov for å presisere:
– Ved tyveri og andre handlinger som anses som grovt uaktsomme, bortfaller alle begrensninger og full erstatning blir gitt.
Og hva skjer dersom en medarbeider i selskapet er involvert i tyveriet?
Her er Ødegaard klokkeklar:
– Hvis forsendelsen beviselig er stjålet anmelder Post Nord forholdet til politiet. Og avskjediger mistenkt person dersom vedkommende er ansatt hos oss. Vi har nulltoleranse for tyveri.