
PostNord på lag med TV-aksjonen
For tiende året på rad samarbeider PostNord med TV-aksjonen for å sikre mobilisering til verdens største innsamlingsaksjon.
TV-aksjonen er verdens største, om man måler i innsamlede midler per hode og antall frivillige.
Som hovedsamarbeidspartner til TV-aksjonen sikrer PostNord at alt vervemateriellet til alle landets kommuner blir levert.
I år er det Redd Barna som er mottaker av pengene TV-aksjonen samler inn.
– Årets TV-aksjon betyr enormt mye for Redd Barna. Å få muligheten til å hjelpe barn som lever i krig og konflikt, er en helt enestående mulighet for oss og helt i kjernen av hva Redd Barna arbeider med. Barn er uskyldige ofre for de voksnes krigføring og ofte glemmer verden hvordan barn påvirkes av krig og hvordan kriger rammer barn på en helt annen måte enn hos voksne. Vi har som ambisjon om å hjelpe 100 000 barn i seks land i fire år gjennom midler fra årets TV-aksjon; i Syria, Bangladesh, Ukraina, Kongo, Sør-Sudan og barn som har kommet til Norge som flyktninger, sier generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange.
Redd Barna ble grunnlagt i England i 1919 etter første verdenskrig. Grunnlegger Eglantyne Jebb hadde sett hvordan krigen rammet barn ekstra hardt, også fiendens barn. Og i Norge ble Redd Barna etablert etter andre verdenskrig, som et resultat av krigen. – I fjor gikk jeg som bøssebærer og samlet inn penger til Leger uten Grenser og fikk selv sett betydningen av den fysiske bøssen. Både at folk faktisk gir mye kontanter til bøssa, men også at folk benytter anledningen til å vippse når bøssebæreren kommer og gjør dem oppmerksom på TV-aksjonen. Det var veldig givende og meningsfylt å gå med bøssa i Oslo under fjorårets aksjon, forteller generalsekretæren.
TV-aksjonen blir ofte omtalt som verdens største dugnad, og det ikke uten grunn. I fjor ble det samlet inn hele 266 millioner kroner. Generalsekretæren gleder seg til å være en del av årets aksjon.
I Norge finnes det over 500 komiteer som arbeider med å organisere årets TV-aksjon lokalt. De skal både sikre at 100 000 frivillige sier ja til å bruke tid 22.oktober for å gå med bøsse, og at alle får nødvendig informasjon om arbeidet de skal gjøre.
Leder for TV-aksjonen, Nina Elisabeth Larsen verdsetter PostNord sitt engasjement og er svært glad for at PostNord er en trofast samarbeidspartner til TV-aksjonen.
– Vi er utrolig takknemlige for PostNords viktige bidrag til TV-aksjonen – år etter år. Frakt av materiell har stor betydning for gjennomføringen av aksjonen. Materiellet gjør at flere får vite om årets TV-aksjon og gir til bøssebæreren 22. oktober. Sammen kan vi gi over 100 000 barn mulighet til å leke, lære og leve i fred, sier Larsen. PostNord er en av seks hovedsamarbeidspartnere for TV-aksjonen.
- I PostNord har vi medarbeidere over store deler av landet. Derfor er det riktig for oss å støtte en nasjonal dugnad, som flest mulig også kan ta del i. I PostNord har vi også medarbeidere fra mer enn 50 ulike nasjoner, noen har også opplevd krig og vi er ett av de første erfaringene de får med norsk arbeidsliv. Midlene fra årets TV-aksjon rettes også til barn som flykter til Norge, for å sikre at de opplever mestring, fellesskap og inkludering i sitt nærmiljø, uttaler kommunikasjons- og markedsdirektør, Maria Korban.
– Vi i Norge som selskap fyller snart 100 år og ble etablert i Åndalsnes. Det ligger i selskapets DNA at lokalt ansvar, initiativ og engasjement har vært grunnleggende ingredienser for vår felles utviklingsreise. Dugnad og mobilisering er vi godt vant med, uttaler kommunikasjons- og markedsdirektør, Maria Korban. Det er like inspirerende hvert år å se det lokale engasjementet for TV-aksjonen. Det var også en viktig anerkjennelse for vårt arbeid, da vi noen år tilbake fikk plassen som hovedsamarbeidspartner for TV-aksjonen.