Speditørenes grep om Samferdselsløftet

Speditørenes grep om Samferdselsløftet - Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen, til Logistikkinside.no. - Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen, til Logistikkinside.no.

Krever realisering

Tirsdag lanserte NHO-sjef Ole-Erik Almlid Samferdselsløftet 2022-2033.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette må innfris

Næringslivets transporter skal bidra til å realisere det grønne skiftet, og innen 2030 skal følgende punkter være innfridd:

- 100 pst. av lette varebiler skal være null-utslippskjøretøy - 75 pst. av nye langdistansebusser være nullutslippskjøretøy - 50 pst. av nye tunge lastebiler være nullutslippskjøretøy

- Det må tas tak i den rivende utviklingen innen digitalisering som ITS/autonome kjøretøy, datafangst i transportsystemet, samt etablere sensorer i veibanen som kan gi bedre informasjonsløsninger

- Det trengs mer forskning og innovasjon, styrking av pilotordninger og forskningssenter for mobilitet

- Godstog: Trenger oppgradering av Alnabru, Heggstadmoen i Trondheim må landes

- By-logistikken i kommunene må styrkes. NHO LT mener at de 10 største byene bør lage planer for sin by-logistikk

- Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen, til Logistikkinside.no.

NHO LT, som i stor grad har vært med å utvikle og påvirke innholdet i dette innspillet til Nasjonal transportplan (NTP), understreker blant annet viktigheten av at næringslivets transporter, verdi- og jobbskaping vektlegges.

- Dette er et viktig dokument for næringslivet, fordi infrastrukturen har så stor betydning for samfunnet vårt, sier næringspolitisk direktør i NHO LT, Ole A. Hagen til Logistikkinside.no.

Viktig bidragsyter

NHO LT har bidratt med en rekke innspill og innhold i dokumentet, som ifølge Hagen, - vil være vår plattform både nasjonalt og regionalt i behandlingen av Nasjonal transportplan og frem mot Stortingsvalget i høst.

- Det skjer en rivende utvikling innen digitalisering (ITS/autonome kjøretøy, datafangst i transportsystemet, som f.eks. sensorer i veibanen som kan gi bedre informasjonsløsninger). Her trenger vi mer forskning og innovasjon, styrking av pilotordninger og forskningssenter for mobilitet, sier Hagen og fortsetter:

- Regionalt har våre foreninger bidratt med innspill til samtlige prosjektlister/infrastrukturprosjekter for alle transportformer.

NHO LT-direktøren ber innstendig om følgende:

- Godsterminalen på Alnabru trenger en rask oppgradering, og etter flere ti-års behandling må en løsning på Heggstadmoen i Trondheim landes, sier Hagen som også ber om at by-logistikk i kommunene må styrkes.

- NHO LT mener at de 10 største byene bør lage planer for sin by-logistikk, avslutter NHOs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen.

Powered by Labrador CMS