Med den nye løsningen, levert av Lexit Group, slipper kunder å stå i kassekø hos Plantasjen.

Plantasjen kutter køer med mobile kasser

Med den nye løsningen til Plantasjen, trenger ikke kundene gå til kassen for å betale.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slik fungerer løsningen:

  • Kundene plukker varene, og signaliserer til en ansatt at de ønsker å betale
  • En ansatt kommer bort med en mobiltelefon og skanner varene
  • Når varene er skannet, oppgir kunden telefonnummeret sitt
  • Kunden mottar en forespørsel på Vipps med totalsummen
  • Kunden godkjenner forespørselen, og får kvittering
  • Når transaksjonen er godkjent, kan kunden gå rett ut av butikken, uten å måtte stå i kø eller forholde seg til det faste kassepunktet.

I over 70 av Plantasjens utsalgssteder, trenger ikke kundene lenger å gå til kassen for å betale for varene. Kassen er lagt inn i mobiltelefonen til butikkpersonalet, og de kan ta betalt hvor enn kundene måtte være inne i butikkarealene. Betalingen gjøres kontaktløst med Vipps på kundenes egen mobiltelefon.

Løsningen består av en egenutviklet app installert på mobile enheter levert av Lexit Group sammen med betalingsløsningen Vipps.

Bare mobiltelefon nødvendig

Med egne mobiltelefoner kan de ansatte registrere varer og ta betalt hvor enn de er i butikken til enhver tid. Kundene betaler og får kvittering tilbake via sms. Ingen spesialtilpassede komponenter eller betalingsterminaler er nødvendig, kun mobiltelefoner, opplyser Lexit i en pressemelding. Løsningen ligger i app, og bidrar til å hindre kødannelse ved de tradisjonelle kassepunktene.

Varene scannes med mobiltelefon, og betales via Vipps.

Med løsningen reduserer Plantasjen kostnaden for et kassepunkt med over 90 prosent. Mobile kasser gir i tillegg plantasjen den fleksibiliteten de trenger for å legge til flere kassepunkt i høysesong. Kundene kan handle som på torget, gå rett til varene de vil ha og betale der og da. Det gir færre køer og skaper nye handlemønstre.

- For Plantasjen betyr dette at vi kan møte kundene på flere salgspunkt i butikken og ferdiggjøre handelen på kundens premisser med en enkel og godt etablert betalingsløsning. Dette gir færre køer til de tradisjonelle kassene. For oss blir det også enklere å utvide med flere kassepunkter under høysesong. Nå kan vi benytte helt vanlige mobiltelefoner som kasser i butikkene, sier Olav Fyldeng, CIO i Plantasjen.

70 butikker

Løsningen sørger for at Plantasjen får betalinger via Vipps inn i den naturlige og automatiserte betalingsstrømmen fra over 70 butikker i Norge. Foreløpig har Plantasjen rundt 100 mobile enheter fra Lexit Group som har fungert som mobile kasser i Norge, og utvider nå med ytterligere 150 mobiltelefoner som mobile kasser.

- Vi i Lexit Group er levende opptatt av å levere smarte løsninger for effektiv digital flyt gjennom verdikjeden. Kundereisen i butikk og enkel betaling har aldri vært viktigere. Med vår mobile kasseløsning kunne Plantasjen komme i gang umiddelbart uten å bytte noen del av den eksisterende løsningen. Med betalingen til Vipps er det tydelig for butikken og kunden hvilke varer hver betaling er knyttet til. Det gir begge oversikten de trenger, sier Sjur Skjæveland, CEO i Lexit Group.

- For kundene våre er dette en trygg og smittevennlig betalingsmulighet og løsningen bidrar godt i smitteværnet. Vi har under pandemien benyttet «tæpping» på vanlige betalingsterminaler, eller forhåndsbetaling via «klikk og hent» på nettet. Nå kan kundene i tillegg betale ved bruk av Vipps på egen telefon hvor som helst i butikken, noe som gir bedre bruk av Plantasjens store arealer og mindre behov for berøring av betalingsterminaler, sier Fyldeng.

Powered by Labrador CMS