LETTVEKTER: Du må skrote V8 og retarder, men du får med deg 1,5 tonn mer.

Lettvekter tippbil fra Scania

TRYSIL: Tippbil med 1,5 tonns ekstra nyttelast sier du? Ja takk, sier noen, men hva går det på bekostning av?

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Scania 460G B6X4HB

Akselavstand: 3350 mm
Motor: DC13 175: 460 hk / 2400 Nm / Euro6
Girkasse: G25CM 14 trinns
Kraftuttak: Motormontert ED10R WBP1 Drivstofftank: 440 L + 73 L AdBlue
Framaksel: Luftfjæring AM622S / 9000 kg
Bakaksel: Luftfjæring AD400SA / RB885-P885 (10.500 + 10.500 kg) Tekn.totalvekt: 66.000 kg
Førerhus: CG20N G-sovehytte normal høyde
Påbygg: Istrail dumper ca.10,9 m3
Bunn: 7 mm TUF 500 Sider: 5 mm TUF 500

Bilen, en Scania 460G B6x4 HB med 13-liters motor og 2500 newtonmeter i dreiemoment, er utgangspunktet. Og sånn litt for å ødelegge moroa for V8-fans: Du sparer 400 kilo på å velge DC13 i stedet.

Selve tippkassa fra Istrail er 300 kilo lettere og i tillegg er ramma slankere og med andre støtputer. Også noe å tenke på er at den ikke har retarder, men den nye motorbremsen, og det sparer ytterligere 250 kilo. Det nye girkassa sparer også noen kilo, men det er jo for så vidt ikke unikt på dette oppsettet. Enden på visa er en typisk kommunebil, singelbil og/eller servicebil, tenker Scania-folket.

Powered by Labrador CMS