
Lettvekter tippbil fra Scania
TRYSIL: Tippbil med 1,5 tonns ekstra nyttelast sier du? Ja takk, sier noen, men hva går det på bekostning av?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bilen, en Scania 460G B6x4 HB med 13-liters motor og 2500 newtonmeter i dreiemoment, er utgangspunktet. Og sånn litt for å ødelegge moroa for V8-fans: Du sparer 400 kilo på å velge DC13 i stedet.
Selve tippkassa fra Istrail er 300 kilo lettere og i tillegg er ramma slankere og med andre støtputer. Også noe å tenke på er at den ikke har retarder, men den nye motorbremsen, og det sparer ytterligere 250 kilo. Det nye girkassa sparer også noen kilo, men det er jo for så vidt ikke unikt på dette oppsettet. Enden på visa er en typisk kommunebil, singelbil og/eller servicebil, tenker Scania-folket.