Det tyske robotteknologifirmaet Magazino og Jungheinrich AG har inngått et bredt samarbeid for å øke ferdighetene innen mobil automatisering.
Det tyske robotteknologifirmaet Magazino og Jungheinrich AG har inngått et bredt samarbeid for å øke ferdighetene innen mobil automatisering.

Strategisk robot-investering

Det tyske robotteknologifirmaet Magazino og Jungheinrich AG samarbeider om ny robotteknologi innen mobil automatisering.

Publisert

Den strategiske investeringen i robotspesialisten Magazino er et samarbeid om å utvikle automatiseringsprogramvare. Utvidelsen av en felles løsningskompetanse gir bedre muligheter for en automatisert internlogistikk heter det i pressemeldingen.

Jungheinrich AG, med base i Hamburg, har i den anledning kjøpt en andel i det München-baserte robotteknologifirmaet Magazino. De to selskapene har blitt enig om et bredt strategisk samarbeid og har til hensikt å kombinere sine ferdigheter innen mobil automatisering.

Følger strategien

- Magazino er et svært innovativt og ungt selskap som har enestående ferdigheter innen navigasjons- og kontrollprogramvare for mobil automatisering. Denne investeringen følger vår strategi innen automatisering og vil gi et betydelig bidrag til den akselererte utvidelsen av vår virksomhet med automatiserte trucker, sier Dr. Lars Brzoska, styreleder i Jungheinrich AG.

Automatisering er en av de største vekstdrivere i internlogistikksektoren. Jungheinrich forventer tosifret vekstrate i dette segmentet de neste årene. Denne trenden er fremfor alt drevet av den vedvarende sterke veksten i netthandel og den globale mangelen på logistikkspesialister, spesielt gaffeltruckoperatører.

Intelligent navigering

Magazino har vært på markedet siden 2014 med en mobil ordreplukkerrobot som har evnen til å navigere intelligent på lageret og helt presist hente de riktige kartongene. Systemet brukes på lagrene til en rekke onlineforhandlere og logistikktjenesteleverandører.

- Ved å kontrollere robotene i dette komplekse miljøet, har Magazino utviklet global unik kompetanse som vi ønsker å utvide i fremtiden og integrere i en verden av Jungheinrich-produkter’, sier Dr. Lars Brzoska.

Stort markedsbehov

- Jungheinrich sin investering i Magazino beviser den store etterspørselen i markedet etter vår robotprogramvare ACROS.AI og våre roboter. Dermed vil Magazino påta seg en sentral rolle når det gjelder programvaren i det raskt voksende markedet for mobil robotteknologi, sier Frederik Brantner, administrerende direktør og medstifter av Magazino.

Jungheinrich lanserte sin første automatiske truck allerede i 1962. Siden den gang har konsernet blitt en av de ledende leverandørene i det raskt voksende markedet av automatiserte trucker. Ved hjelp av intelligent programvare og moderne navigasjonsteknologi utvider Jungheinrich kontinuerlig sin portefølje for mobile automatiseringsløsninger.

Jungheinrich har svaret på logistikkspørsmålene du måtte ha når det gjelder interne transport- og lagersystemer. I Norge har vi tilbudt produkter og tjenester rundt trucker siden 1969. På områdene gaffeltrucker, automatiske trucker, reoler, service og vedlikehold er vi blant de største i Europa. Med mer enn 18 000 ansatte og 40 salgs- og serviceorganisasjoner over hele verden, er vi et ledende selskap for dagens og morgendagens behov.

Godt skodd i Norge

I Norge er vi cirka 145 ansatte, med hovedkontor på Alnabru i Oslo. I tillegg har vi kontorer i Trondheim, Bergen og Sandnes. Vi sikrer at kundene våre har de mest kostnadseffektive produktene, systemene og tjenestene som finnes på markedet. Uavhengig av bransje eller størrelse på bedrift, kan vi lese i pressemeldingen.