Volvo igjen i tet

Kampen om hestekreftene ble skjerpet ytterligere på Transport 2011. Siste stikk har gått til Volvo, som etter sin verdenslansering igjen ligger i tet når det gjelder motoreffekt.

I ly av at “alle” har ventet på at Volvo skulle lansere en ny FH-serie, noe vi ikke tror skjer før neste år, har den svenske nyttekjøretøyprodusenten i ro og mak kunnet avslutte utviklingsarbeidet med en enda kraftigere rekkesekser på 16 liter, betegnelse D16G750. Den yter 750 hk og har et dreiemoment på hele 3550 Nm i området fra 1000 til 1400 o/min. Lanseringen av den nye motoren viser at hk-racet nå først og fremst står mellom Volvo og Scania med MAN som en outsider på den andre siden av 700 hk-merket.

At verdenslanseringen av Volvos nye flaggskip skjedde på Transport 2011 var ingen tilfeldighet. Norge er faktisk Europas største enkeltstående marked for Volvo FH16. Lanseringen kom akkurat tidsnok til å feire 25.-årsdagen til 16-litersmotoren. Produktsjefene for både den aller første F16-motoren og den nye kraftkilden, henholdsvis Christer Pehrsson og Hayder Wokil, var til stede på Transport 2011 og kastet glans over lanseringen.

Euro 5 og EEV

Den nye 16-litersmotoren vil bli produsert i både Euro 5- og EEV-utførelse(Enhanced Environmentally friendly Vehicle). Ordinær produksjon kommer i gang i begynnelsen av 2012. Den nye 750-hesteren bygger på samme teknologien som 700-hesteren i 16-litersprogrammet. Biler med denne motoren kommer også med en noe kraftigere I-Shift automatisert girkasse, ATO3512D, for å kunne takle det imponerende dreiemomentet.

-Vi er veldig glade og stolte over at vi får lov å være det markedet Volvo Trucks har valgt for å gjøre denne introduksjonen. Norge er et krevende land å drive transport i. På grunn av at vi har krevende veier med mange og lange motbakker og mange fjelloverganger, i kombinasjon med høye vogntogvekter, har norske transportører alltid ligget i fremste rekke når det gjelder å finne lastebiler med de absolutt sterkeste prestasjonene. Vi vet at det norske markedet kommer til å sette pris på denne bilen, og igjen er vi tilbake med ”world’s strongest” – det er vi stolte av, sier adm. direktør Erik Engelien i Volvo Norge AS.

Effekthegemoniet

Vi tror Volvo får beholder effekthegemoniet et par år fremover. Selskapets rekkemotorer er godt forberedt for å konverteres til Euro 6. Da er situasjonen en annen for Scania og MAN, som i dag er avhengig av V8-motorer for å klare effekter over 600 hk. Inntil det motsatte er bevist, tipper vi at disse fabrikkene vil utvikle en rekkemotor for de høyeste effektene, gjerne i fellesskap. Det vil i så fall bety at man ikke tar frem nye versjoner av dagens V-motorer.

Observante besøkende kunne se ytterligere en Volvo FH16 750 på Transport 2011, men den sto ikke på Volvo-standen. Denne andre 750-hesteren fant vi hos påbyggprodusenten SKAB som har bygd ny transport-semitrailer til Boije Ovebrincks knallgrønne hybride Volvo Race Truck (sto på Volvo-standen). Foran semitraileren bruker Ovebrinck en førserieprodusert FH16 750.

Utover den nye 750-hesteren og den nevnte truck race-bilen hadde Volvo en meget innholdsrik stand som i stor utstrekning besto av ferdigbygde kundebiler og som viste et godt tverrsnitt av Volvos omfattende lastebilprogram.

Sjåførklubb

Volvo benyttet Transport 2011 til å lansere Volvo Sjåførklubb Norge, som skal være et møtested for alle norske Volvo-sjåfører enten de kjører lastebil eller buss.