Tollpost tester fiskelykken

BERGER: Den norske fiskeindustrien er milliardindustri. Tollpost Globe vil være med på moroa og dobler kapasiteten på termosatsingen.

Publisert Sist oppdatert

Med pomp og prakt, blant annet i form av storfint besøk av ordfører i Skedsmo, fylkesvaraordfører i Akershus og med fengende toner fra Odd Rene Andersen, innviet Tollpost Globe sitt nye termolager på Berger 20. januar.

Terminalen på Berger vil i hovedsak være hub for fisk som skal ut av landet, til middagsbord i land sørover i Europa. Herfra vil Tollpost Globe blant annet distribuere klippfisk for bacalao til Portugal og glad laks til kokkekunstnere i Lyon.

Startet som returlast

Det siste tiåret har Berger industriområde i Skedsmo utviklet seg til å bli landets kanskje tyngste logistikk-cluster. Her disponerer Tollpost Globe nå en terminal med gulvflate på 2000 m2, og er en gjennomstrømningsterminal med 18 porter.  

Åpningen på Berger representerer en sterk fiskesatsing for Tollpost Globe, et selskap hvis inntreden til det norske fiskeeventyret ikke kan betegnes som annet enn tilfeldig. Termocontainere for frakt av varmgods nordover på slutten av 1990-tallet førte til behov for å fylle returcontainerne, og fisk ble et naturlig valg. Terminal for termogods manglet imidlertid helt frem til da daværende Tollpost-eier DSV kjøpte Frans Maas, noe som åpnet for bruk av termoterminal på 800 m2 i Strømsveien. Terminalen i Oslo gjorde i flere år nytten som navet i Tollposts fisketransport, men behovet for større og mer velegnede lokaler gjorde seg gjeldende da selskapet definerte fisketransporten som et viktig satsingsområde.

Adm. direktør Robin Olsen forteller til MT at fiskelogistikken inntil nå har stått for en årlig omsetning på rundt 100 millioner kroner. De siste årene har selskapet sett en årlig økning i segmentet på mellom 10% og 15%, forteller han. For at trenden skal fortsette måtte selskapet utvide.

Satsingsområde

- Dette er en stor dag for Tollpost Globe, vi gjør et nytt kvantesprang. Fiskeindustrien er viktig for norsk næringsliv og representerer en milliardindustri. Flyttingen til Berger, samt investering i 60 nye termocontainere, viser at fisk er et satsingsområde for oss. I de nærmeste årene skal vi posisjonere oss sterkere i dette markedet. Om 3-5 år er målet å bli en av de største innen segmentet, om ikke den største, sier en offensiv Olsen.