Spennede TMS-satsing hos Brødrene Dahl

LANGHUS: - Etablering av TMS underbygger vår visjon om å gjøre hverdagen enklere for kundene våre.

Publisert Sist oppdatert

Dette sa Brødrene Dahls transportsjef Thomas André Lien under sitt innlegg på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen. Han er prosjektleder for innføring av TMS og har vært transportsjef i selskapet siden han kom fra DHL i 2007. @%:Grossisten, som er landets ledende leverandør av tekniske produkter innen fagfeltene VVS, VA og Industri, er midt oppe i et spennende IT-prosjekt som inkluderer implementering av nytt TMS (Transport management system).

- Gjennom å forenkle vare- og informasjonsflyt fra leverandør til kunde, gjør vi store steg i forhold til vår visjon: Å gjøre arbeidsdagen enklere for våre kunder, sa Lien. Informasjons- og kostnadskontroll fra lager til levering hos kunde er blant hovedmålene for det ambisiøse TMS-prosjektet.

Økt kundeservice

- Vi forventer økt service i form av presisjon og informasjon på leveringer til våre kunder. Ettersom sanntidsinformasjon gir raskere responstid forventer vi også forbedret avviksbehandling. Dessuten venter vi bedre utnyttelse av de innleide bilene, forteller Lien.

Andre effekter grossisten ser frem til, er blant annet bedre sporbarhet (ned på ordre og artikkelnivå), at de får GPS-lokasjon på leveransested (siden mange av VA-leveransene er på anlegg og ubetjente byggeprosjekter), og at de får elektronisk pakkseddel og fraktbrev.

ROI på 48 måneder?

- Vi er snart klar til å bevege oss fra løsningsfase til testfase, og vi har en målsetning om at investeringen i nytt TMS skal bli lønnsom innen 48 måneder etter oppstart, forteller Lien.

Med årlige transportkostnader på rundt 200 millioner kroner, kunne Lien fortelle at behovet for et transportstyringssystem er stort.

- Vi har avdekket at det er feil på transportfakturaer for over 4 millioner kroner i året, sa han. At selskapet mottar faktura fra transportør med manglende dokumentasjon for fordeling av kostnader er en av fordelene Lien forventer av implementeringen av TMS.

Hvilke andre årsaker er det til at Brødrene Dahl begynner med TMS?

- Dagens løsning gir oss ikke transportoversikt i tilstrekkelig grad. Det brukes tid på å fordele oppdrag manuelt, noe som ikke gir full ressursutnyttelse. Vi savner også en større grad av oversikt over løpende økonomiske måltall for vår transport, sier Lien. Det er også gevinster å hente på aktiv kommunikasjon med sjåfører. Blant annet blir transportøren en mer integrert del av verdikjeden, og transportøren kan dokumentere hvilket arbeid som er utført. Administrasjonen blir også mindre, noe særlig de mindre transportfirmaene vil ha glede av, mener Lien.  Andre fordeler med den nye løsningen blir full oversikt over skanning av kolli inn på lastebærer og ny EDI-løsning til transportørene.

- Vi forventer også at avvikene blir færre. Sjåførene kan blant annet ta bilder av lasten ved ubetjente varemottak som dokumentasjon. De får også korrekt fraktdokumentasjon med bevis for levering, sa Lien.

TransFleet

Som TMS-løsning har Brødrene Dahl valgt TransFleet; utviklet og levert av Sandefjord-baserte Locus. Lien fremholder at godt brukergrensesnitt, funksjonalitet og gode referanser, har vært avgjørende for valget.

- Minst mulig tilpasninger var også viktig for oss, i tillegg til et konkurransedyktig prisbilde. At supporttjenesten også er god var også av avgjørende betydning. Vi må ha tilgang på støtte døgnet rundt fem dager i uken, sa transportsjefen.