ELEKTRISK: XB-serien har selvfølgelig også en elektrisk utgave, i likhet med LF-serien som den etterfølger.
ELEKTRISK: XB-serien har selvfølgelig også en elektrisk utgave, i likhet med LF-serien som den etterfølger.

Nye distribusjonsbiler fra DAF - både med el- og dieselmotor

DAF lanserer en ny generasjon lastebiler. XB-serien erstatter LF-serien.

XB-serien tilbyr distribusjonskjøretøy fra 7,5 til 19 tonn og det er lett å se at den er arvtageren til LF.

Den nye modellserien inkluderer et utvalg av batteridrevne elektriske kjøretøyer. Nye DAF XB Electric, er bygget for distribusjon både i bykjerner og regionalt. I tillegg til 16- og 19-tonnsversjoner, er en 12-tonns versjon med 17,5-tommers hjul og bare ett stigtrinn tilgjengelig. Akselavstandene starter fra 4,2 meter.

Elmotoren til XB Electric leverer 120 eller 190 kW nominell effekt, avhengig av oppsettet, og et nominelt dreiemoment på henholdsvis 950 og 1850 Nm (topp på 2600 og 3500 Nm). For å oppnå lavest mulig miljøpåvirkning og høyest mulig bærekraftighet bruker, DAF en kobolt- og magnesiumfritt litium-jernfosfat-batteripakke (LFP – litium-ferro-fosfat) med høy energitetthet og en samlet bruttoenergi på 141 til 282 kWh. Det gir XB Electric rekkevidder på «over 350 svært stillegående og «utslippsfrie» kilometer».

Den nye DAF XB-serien settes i produksjon i fjerde kvartal 2023.

Lading 

ELEKTRISK DRIVLINJE: DAF XB Electrics drivlinje.
ELEKTRISK DRIVLINJE: DAF XB Electrics drivlinje.

Hurtiglading av batteriene (650 V DC, 150 kW) fra 20 til 80 prosent tar 40–70 minutter, avhengig av oppsettet.

DAFs brede sortiment er ment å gi kundene optimal støtte i overgangen til nullutslippstransport på vei og omfatter også et bredt utvalg innen ladeløsninger, rådgivning om rute- og ladeplanlegging samt opplæring for førere for at de skal få mest mulig ut av kjøretøyene sine.

Paccar-motorer

I tillegg til den elektrisk versjonen, er nye DAF XB tilgjengelig med 4,5-liters 4-sylindrede Paccar PX-5- og 6,7-liters 6-sylindrede Paccar PX-7-motorer med effekt fra 124 kW (170 hk) til 227 kW (310 hk). 

Paccar PX-5.
Paccar PX-5.
Paccar PX-7.
Paccar PX-7.

PX-5- og PX-7-motorene er klargjort for bruk av HVO, noe som reduserer CO₂-utslippene med opptil 90 % («brønn-til-hjul»).

Powerline-automatgirkasser 

DAF XB med PX-5- og PX-7-motorer tilbys i kombinasjon med en 8-trinns helautomatisk Powerline-girkasse som skal gi «optimal girspredning og optimale trinn». 

Powergiring uten avbrudd i moment skal gi myke girskift og rask gassrespons. Ved lav hastighet har girkassen en «urge-to-go»-funksjon som slår inn når man slipper opp bremsepedalen.

FØRERPLASSEN: Slik ser førerplassen i XB-serien ut. Lavt vindu i passasjerdøra er tilgjengelig som ekstrautstyr.
FØRERPLASSEN: Slik ser førerplassen i XB-serien ut. Lavt vindu i passasjerdøra er tilgjengelig som ekstrautstyr.

6- og 9-trinns manuelle girkasser er også tilgjengelige for DAF XB-serien, mens helautomatiske Allison-girkasser kan bestilles for spesielle bruksområder.

Sikkerhet 

Den nye DAF XB-distribusjonslastebilen er tilgjengelig med en rekke førerassistansesystemer.

AEBS-systemet (Advanced Emergency Braking System) er utstyrt med både en radar og et kamera, som signaliserer om det finnes sårbare veibrukere foran kjøretøyet (Drive-off Assist). Event Data Recorder lagrer bilder og data når ABS-bremsevarselet er aktivert, og DAF Turn Assist varsler hvis det er syklister i kjøretøyets blindsoner. Nye DAF Drowsiness Detection evaluerer førerens våkenhet og varsler når det er behov for en pause.

I tillegg leveres alle XB med Speed Limit Recognition som informerer føreren om faktiske fartsgrenser, mens det passive Lane Change Assist hjelper til med å unngå farlige manøvrer ved å varsle om potensielt utilsiktede kjørefeltendringer.

Lav førerhusplassering, en stor frontrute og sidevinduer samt de lave beltelinjene skal gi gode siktlinjer. Et fortauskantvindu er tilgjengelig som tilleggsutstyr på passasjersiden.

XBC for anleggsbruk

I tillegg til XB-serien for bruk på vei, lanserer DAF anleggsserien XBC. 

XBC har et 19-tonns chassis og en bakkeklaring på 255 millimeter, en tilnærmingsvinkel på 25 grader, en frontradiatorplate i stål for å beskytte motorrommet og en lavagrå stålstøtfanger.

Powered by Labrador CMS