Hydrostat overtar

ZÜRICH: - Konvertertruckene er på vei ut. Hydrostat overtar markedet, sier salgs- og markedssjef Arne Husborn i Jungheinrich Norge. MT var nylig i Zürich i der Jungheinrich, blant annet, presenterte ny diesel-/gasstruck med hydrostatisk drift.

Publisert Sist oppdatert

Trucken vil være på det norske markedet i begynnelsen av april. Jungheinrich representerer i dag ca. 30% av det norske truckmarkedet og er nest størst blant truckleverandørene. Ifjor økte selskapet salget med 10%, til 4045 trucker.

Husborn forteller at med den nye forbrenningstrucken VFG 540s–550s er hydrostatprogrammet til Jungheinrich komplett. – Trucken har en romslig, lys og varm standardhytte med lavt støynivå. Trucken er svært miljøvennlig og tilfredsstiller de nye miljøkravene. Den utstyres og leveres etter kjøpers ønske, understreker Husborn.

Fem-tonns kapasitet

Trucken har et lastsenter på600 millimeterog kan transportere last på inntil 5000 kilo. Den stabler gods i høyder opptil sju meter, og har drivverksteknologi “made in Germany” – Hydrostatic Drive. Den nye trucken drives av en Volkswagen-motor som både kommer til nytte i diesel- (DFG) og i gassvarianten (TFG). Hydraulikkpumpen og drivmotoren stammer fra Bosch Rexroth. Basisen for maksimal kapasitet, og samtidig svært høy energisparing, ligger i systemstyringen. Denne følger med programvare som Jungheinrich har utviklet.

Miljøvennlig

Trucken er utstyrt med miljøvennlig motor med lavt forbruk og lave utslipp. Den har også færre mekaniske komponenter enn tidligere modeller, og er derfor mer servicevennlig og trenger mindre vedlikehold. Med den nyeste Common-Rail-motorteknologien fra Volkswagen, har forbrenningstrucken mange fordeler fra bilindustrien.

- Motoren med partikkelfilter er standard på den nye modellen, og oppfyller allerede i dag retningslinjene til utslippsnivå Steg IIIB som trer i kraft i 2013. Jungheinrich tilbyr dermed den reneste dieseltrucken i denne klassen, forteller Husborn. Han fremhever også den romslige og ergonomisk utformede førerplassen i VFG 540s–550s.

- Den sørger for god komfort og høy omløpshastighet på trucken. Når føreren føler seg trygg og komfortabel på trucken, gir dette umiddelbart utslag i effektiviteten, sier Husborn.

Lavt tyngdepunkt

VFG 540s–550s har lavt tyngdepunkt. Det gir stor stabilitet og sikkerhet i den daglige driften. - Dette baserer seg i hovedsak på en spesiell utforming av motvekten og bakakselen som er montert over hjulopphenget. Trucken klarer seg derfor uten ekstra elektronisk stabilitetsprogram. Dette prinsippet er brukt på forbrenningstrucker fra Jungheinrich siden 2004, forteller Husborn.

Gjennom en helt spesiell utforming av dashbordet får føreren god sikt fremover mot lasten og gaflene. Sikten bakover er betydelig forbedret gjennom den lave kanten på motvekten. Et bjelkefritt vindu med sikkerhetsglass i førertaket sørger for at føreren har god sikt oppover for innsetting og uthenting av paller.