Glimt fra RAI-utstilllingen

AMSTERDAM: De fleste utstillerne på RAI i Amsterdam retter seg mot hjemmemarkedet, men noen godbiter fant MT i utstillingshallene.

Den tsjekkiske produsenten Avia benyttet RAI-utstillingen til å introdusere lastebilmerket i Nederland.

Avia leverer en rekke lette lastebilmodeller mellom 6 og 12 tonn. Bilene har Euro-5 motorer fra Cummins som yter mellom 160 og 207 hk og dreiemoment fra 600-760 Nm. Styring og girkasser kommer fra ZF, mens akslene hovedsakelig er levert av Albion.

Iveco Cursor 11

Cursor 11 her en helt ny motor fra Fiat Power Train (FPT). Den har et volum på 11,1 liter og erstatter Cursor 10 (10,3 liter) ved overgang til Euro 6. Cursor 11 kommer med effekter på 420, 460 og 480 hk. I motsetning til de øvrige motorprodusentene tilfredsstiller FPT Euro 6 uten bruk av eksosresirkulering (EGR).

DAF Euro 6

DAF hadde premiere på Euro 6-utførelsen av sin største motorserie, Paccar MX-13, på RAI. Den kommer med de samme effekter som MX-13 i Euro 5-utførelse, altså 410, 460 og 510 hk. Som de fleste andre motorprodusenter kombinerer DAF alle teknologier for å tilfredsstille Euro 6-kravene, common rail innsprøytning, variabel turbo, EGR, dieselpartikkelfilter og SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).

Varebil med sleeper

Det nederlandske firmaet Veap Shield United leverer en smart sengeløsning for større varebiler. Om rigide norske avgifts og varebilregler tillater løsningen i Norge er nok usikkert. Løsningen som kan leveres til Ducato/Boxer/Jumper, Sprinter/Crafter, Daily og Master/Movano/NV400 bygger bare 12 cm inn i varerommet og sovehøyden er 100 cm over gulvet i lasterommet slik at plassen under kan utnyttes inntil en meter dersom løsningen skal benyttes.

Parkeringshjelp

Ryggesensorer og ryggekameraer kan være en utfordring på tilhengere og semitrailere som går med forskjellige biler. Nederlandske Imbema Rhiwa B.V. har en løsning som er nærmest latterlig enkel, nemlig å kombinere de bakerste markeringslysene med ryggesensorer.

Cargotec

Cargotec presenterte en ny Hiab Multilift XR18S krokløft. Den er beregnet på treakslede biler og har fått en svært lett konstruksjon. I tillegg er den meget rask under arbeid. Økt nyttelast og mindre ståtid under håndtering betyr bedre økonomi.