
Evolusjoner i påbygg
Påbygg er alltid interessant på norske transportutstillinger. Her skjer sjelden revolusjoner, men hyppig evolusjoner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var også tilfelle på Transport 2011, men man måtte ofte lete litt for å finne nyhetene. Storparten av norske påbyggere slår ikke så veldig hardt på stortromma når de lanserer nyheter.
Cargotec
På Cargotecs stand slo man like godt til med en verdenslansering, nemlig den nye Hiab-kranen XS 622. Den har større rekkevidde, bedre nøyaktighet og mykere bevegelser enn de fleste andre kraner i 58-tonnmetersegmentet, ifølge opplysninger på hjemmesiden. Ved å montere jibben Hiab Jib 150 X oppnår man en maksimal rekkevidde på drøyt 32 meter, som er svært bra i denne klassen. Jibben kan vinkles opptil 25 grader oppover. Nye koblinger og pakninger i kombinasjon med optimert slangediameter sikrer at hydraulikken jobber relativt kaldt, og dermed er det mindre fare for lekkasjer.
Cargotec hadde også premiere på nye bakløftere. Viktigste nyhet her er at bakløfterne har fått større kapasitet ved at tyngdepunktet er flyttet ut til én meter mot tidligere 75 cm på Zepro-løftere med kapasitet fra 1500 til 2500 kg.
Närko
Närko Norge AS hadde med seg en treakslet skapsemitrailer med helåpen side og dobbeltdekksystem med lastebommer. Dette er et kjent standardprodukt fra fabrikken i Finland, som også er god på skreddersøm. Et eksempel på dette var en jumbosemitrailer med rikholdig utstyr, blant annet lettmetallfelger. Med flere veier åpnet for modulvogntog på 25,25 meter hadde Närko Norge også tatt med en toakslet dolly til Transport 2011.
Närko Norge er også importør av walking floor semitrailere fra Knapen. Modellen på messen hadde også helhydraulisk sideåpning. Den ble demonstrert flere ganger i løpet av messedagene. – Slik sideåpning er helt nytt fra Knapen, forteller Ann-Kristin Smestadmoen i Närko Norge.
Hun forteller at Knapen er Europas største produsent av walking floor, men at fabrikken likevel er svært lydhør overfor norske ønsker. Hengerne selger godt i Norge.
Närko Norge vant for øvrig pris for kreativ markedsføring av sin stand.
Høy sideåpning
Påbyggerbedriften Nor-Ka AS på Prestfoss viste prototypen på skap med sideåpning som dekker hele den innvendige skaphøyden. I tillegg er det ingen dørkomponenter som går inn i skapet. For å få til dette, er det tatt frem en ny skinneløsning som er felt helt inn i tak og gulv.
- Bakgrunnen er at kunden ønsket lysåpning og takhøyde på minst 303 cm, sier daglig leder Yngve Østenengen. - Vi har havnet på 305 cm, så det er altså litt å gå på. Med den chassisløsningen som er valgt (MAN), får vi en totalhøyde like i underkant av 4,3 meter. Nå skal kunden teste denne løsningen på bil og henger, og så får vi se hva som måtte være nødvendig å justere underveis, avslutter Østenengen.
Sidelastere
Hammar Maskin AB er Skandinavias største leverandør av sidelastere for containere. Selskapet viste to nye løsninger på Transport 2011. Den ene nyheten er et nykonstruert støtteben som strekker seg 3,1 meter over en tilhenger eller jernbanevogn som står inntil. Løsningen gir en meget stabil sidelaster som er en stor fordel ved håndtering av tunge containere.
Den andre løsningen er en fleksibel sidelaster montert på linksemitrailer beregnet for modulvogntog. Som modulvogntog laster den fremre enheten en 20 fots container, mens den bakre kan ta en eller to 20 fots containere eller en 40 fots. Ved bare å bruke den fremre enheten kan denne ta en eller to 20 fots containere eller en 40-fots. Da dekker den bakre lastearmen over svingskiven.
Kranpremiere
Tommy Bergsjøbrenden i PTO Teknikk AS, importør av de italienske PM-kranene, kunne invitere til en verdenspremiere på Transport 2011. Det er PM 100 SP, en kraftkar med en kapasitet på hele 100 tonnmeter.
- Vekt, mål og en løftekapasitet på 790 kg ved en rekkevidde på 34 meter er midt i blinken for norske forhold, sier han. Han sier at ytterligere en fordel er at det er mulig å pakke sammen krana uten å demontere vinsjen, noe som gir effektiv bruk for de som trenger slikt utstyr. Den utstilte krana var solgt til en kunde i Nord-Norge.
Palfinger
Palfinger Norge AS hadde en meget innholdsrik utendørsstand på hele 1000 m2, med et bredt produktspekter på plass. En av nyhetene var den nye stykkgodskrana PK 65002 SH. Den har blant annet patentert støttebensovervåkning hvor styringsenheten registrerer hvordan benene står og hvor mye det da kan løftes sikkert. Krandisplayet viser hvor langt ut og i hvilken vinkel hvert støtteben står. I tillegg får sjåføren et signal når man kommer opp på 80 prosent av den lasten som kan håndteres trygt. Fortsetter han utover dette, vil styringen sørge for å stanse kranbevegelsen før det oppstår en kritisk situasjon.
Den nye krana har gunstig vekt i forhold til løftekapasitet. I tillegg har den hydraulisk tiltbar vinsj som gjør at vinsjen enkelt kan pakkes sammen med krana.
Samme støttebensovervåkningen vil etter hvert komme på alle SH og EH-kranene, opplyser salgsrepresentant Jonas Skirbekk. Han forteller ellers at PK 78002 etter hvert vil erstatte PK 74002 og tilsvarende vil PK 92002 erstatte PK 85002.