4-veis på rørhåndtering på Mongstad

MONGSTAD: Landets største Combilift, 14-tonneren C14000, er i drift hos Frank Mohn AS på Mongstad. Tungvekteren letter rørhåndteringen betraktelig ved supply-basen utenfor Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Materialhåndtering AS på Rud i Bærum har spesialisert seg på nisjemaskiner, og da spesielt trucker som er velegnet til å håndtere langt gods. Det største merket i porteføljen er Combilift. Den irske truckprodusenten tilbyr 4-veistrucker med løftekapasitet som spenner fra 2,5 til 25 tonn. 25-tonneren som ble introdusert i april ifjor er enda ikke å se i Norge. Den største som går på norsk jord er C14000 som ble levert til den tradisjonsrike familiebedriften Frank Mohn AS i januar 2009.

- Vi er kjempefornøyd med trucken. Den er driftssikker og har absolutt gitt en rasjonaliseringsgevinst ved rørhåndteringen vår, sier Edvin Bauge kvalitetssjef (QA) og HMS-sjef (HSE and Facilities) ved Frank Mohn Mongstad AS.

50.000 rør

Frank Mohn Mongstad AS er en av landets ledende innen vedlikehold av utstyr og komponenter til olje- og gassvirksomheten i Nordsjøen.

Årlig håndterer bedriften rundt 50.000 rør som ankommer vedlikeholdsbasen med supply-skip. Frank Mohn Mongstad AS har spesialisert seg på såkalt TTS, Total Tubular Services, som innebærer inspeksjon, reparasjon og oppbevaring av rør for kunden.

- Rørene skal kontrolleres to ganger i året. Vi gjør borerørene rene og kontrollerer for sprekker og skader på gjenger, forteller Bauge.

Smidig truck

Der hvor Combilift’en kommer til sin rett er ved ”mating” av borerør til verkstedet. Rørene er 12-14,5 meterlange og diameteren spenner fra 3 til10 tommer. Å komme til med konvensjonelle trucker mellom matestasjonene inn til verkstedet er i beste fall upraktisk, om ikke umulig. Før selskapet gikk til anskaffelse av den irske 4-veistrucken, var materialhåndteringen mer strevsom.

En terminaltraktor trakk med seg bukkesett med rør, som deretter ble lagt på plass ved matestasjonen ved hjelp av traverskran.

Med Combilift’en på plass har Mongstad-bedriften fått en langt mer fleksibel løsning på rørhåndtering. Trucken er levert med hydrauliske gaffelspredere og har en hellende plattform som bidrar til at rørene ligger trygt inntil masten under kjøring. Den største fordelen er likevel at trucken kan kjøre sideveis inn mellom matestasjonene, for deretter å vri om hjulene og kjøre rett frem når rørene legges ned på matestasjonen.

99,9% fornøyd

- Vi sparer to-tre omlastningsoppdrag pr. rør ved å benytte Combilift’en. Det beste skussmål en truck kan få er at ingen snakker om den, den bare gjør jobben uten at det blir noe irritasjon eller negativt snakk, sier Bauge.

Karstein Jordal er fast truckfører for Combilift’en. 48-åringen, som har kjørt de fleste trucktyper gjennom rundt 20 år som truckfører, er godt fornøyd.

- Jeg har kjørt trucken fast siden mai ifjor. Jeg syns det er en kjempetruck! Etter at jeg fikk skiftet til et mer komfortabelt sete er jeg 99,9% fornøyd, sier han og smiler.

- For å komme hente inn de siste 0,1%, kunne styrespakene vært plassert litt annerledes, lyder dommen.

Optimisme på Mongstad

Frank Mohn-konsernet har hentet navnet fra sin grunnlegger og kan spore sine røtter tilbake til Bergen i 1938. Konsernet er verdensledende innen oljevernutstyr og lossepumper til tankskip, og markedsfører sine produkter under merkenavnet FRAMO. Selskapet har en rekke avdelinger på Vestlandet (Fusa, Helldal, Flatøy, Hjertås, Mongstad og Sandsli) og har ca. 1500 ansatte i Norge. Konsernet har dessuten avdelinger i Brasil, Japan, Kina, Nederland, Singapore, Sør-Korea og USA.

I finanskriseåret 2009 hadde konsernet en omsetning på 5,6 milliarder kroner. Mens mange av de andre forretningsområdene i konsernet retter seg mot et eksportmarked som er nede i en bølgedal, retter Frank Mohn Mongstad AS seg mot Nordsjøen. Og der går det ”så det griner” med stor aktivitet.

- Konsernet etablerte seg på Mongstad i 1986 og før vi bygde ut her i 2008 var vi 60-70 stykker her ute. Nå er vi over 100. Fremtidsutsiktene er lyse. Aktiviteten er stor og økende, oppsummerer Edvin Bauge.