10% færre lastebiler i år enn i fjor

Akkumulert registeringsstatistikk for lastebiler pr. utgangen av mars har samme tendenser som for en måned siden, generell nedgang i lastebilsalget og et sterkt første kvartal for Scania.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ser man alle vektklasser under ett, er tilbakegangen på drøyt 10% mot drøyt 7% for en måned siden. En mindre nedgang i de letteste klassene blir godt og vel spist opp av en større tilbakegang i den tyngste klassen som er den klart største i antall enheter. Det blir spennende å se hvordan dette går utover i året. Klassen for tunge toakslede biler (16,0 – 21,9 tonn) skiller seg fra de øvrige med en fremgang på drøye 27% akkumulert, men også her ser man en nedtrapning.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre».

3,5 – 5,9 tonn

Letteste lastebilklasse har størst tilbakegang, drøyt 51%. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, som vanlig, og har til tross for nedgang antall registrerte enheter styrket markedsandelen. Volkswagen på andreplassen har mer enn halvering av antall enheter og taper markedsandel. I en liten klasse er det fort gjort å få store utslag, så vi må lenger ut i året for å se en trend.

6,0 – 9,9 tonn

Denne klassen har også betydelig tilbakegang, nesten 39% som likevel ikke er så ille som for en måned siden. Mercedes-Benz vinner foran Iveco som på sin side har en halvering av antall registreringer fra samme periode i fjor. MAN og Fuso på de neste plassene har også kraftig tilbakegang fra i fjor.

10,0 – 15,9 tonn

Samme tendens gjør seg gjeldende i dette segmentet. Som i klassen under, er Mercedes-Benz vinneren, og markedsandelen er nå over 57%. MAN på neste plass er nede på bare tredjeparten av antall registreringer fra første kvartal i fjor. Enda verre er det med Iveco som har stupt fra 14 til 2 registreringer.

16,0 – 21,9 tonn

Mer enn en tredobling av Scanias registreringer gjør at denne klassen har en fremgang. Øvrige merker, bortsett fra Renault og Iveco, har varierende tilbakegang. Scanias fremgang skyldes etter alt å dømme storkunder som Asko og Posten. Klassen er så liten at slikt fort gir store utslag.

22 tonn og tyngre

Den tyngste klassen er betydelig større enn de øvrige, og når denne har en tilbakegang på drøyt 8%, blir det lagt merke til. Også her har Scania lagt bak seg et godt kvartal, mens det andre svenske merket opplever en større tilbakegang enn det Scania går frem. Av de mindre merkene er Renault en vinner med over seks ganger så mange registreringer som i fjor, mens MAN er den store taperen. Trøsten for merket med hovedkontor i München får være at det ikke ser riktig så ille ut som for en måned siden. Formodentlig er man nå i ferd med å få uttelling for at det nå endelig kan leveres lastebiler med Euro 6-motorer på over 500 hk. Både DAF og Iveco har en liten fremgang siden første kvartal i fjor.

Powered by Labrador CMS