I London sentrum oppnådde Ford 75 prosent elektrisk drift med hybrid-varianten av Transit Custom.

Ford klarte 75 prosent elektrisk drift i London sentrum

20 Transit Custom ladbare hybridvarebiler har deltatt i et stort testprosjekt i London det siste året. I sentrum skjedde 75 prosent av kjøringen helelektrisk.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford gjennomført et større testprosjekt i London de siste 12 månedene. Den nye ladbare varebilen, Ford Transit Custom, ble brukt av i alt 20 store aktører i London-området. Alt fra politiet og British Gas til Royal Mail og Heathrow Airport har hatt de elektrifiserte varebilene i ordinær bruk. Totalt er det tilbakelagt 240.000 km i løpet av testperioden, opplyser Ford i en pressemelding.

Målet var å se om de ulike virksomhetene kunne gjøre sine arbeidsoppgaver like raskt og effektivt med en ladbar varebil, samt å finne ut hvor mye av distansen som ble tilbakelagt som ble kjørt elektrisk.

I løpet av testperioden gikk bilene på ren elektrisk strøm i hele 75 prosent av den totale kjørelengden de tilbakela i London sentrum (Central London). I Stor-London (Greater London) ble 49 prosent av kjørelengden tilbakelagt på bare elektrisitet.

Bruker tilbakemeldingene

- Det er første gang Ford har gitt virksomheter tilgang på prototypen av en bil. Vi kan derfor bruke kundenes tilbakemeldinger til å forbedre den produksjonsklare varianten av den ladbare Ford Transit Custom. Den kommer for salg i slutten av året. Forsøket viser også hvor stort potensial er for å kjøre på strøm. Med en oppgitt rekkevidde på 50 km på ren elektrisitet vil du her få en arbeidsbil som vil spare flåtekunder for mye drivstoff og miljøet for utslipp, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford har allerede gjort justeringer på den produksjonsklare modellen som følge av læringen etter testprosjektet i London. Dette inkluderer blant annet økt motorytelse og bedre tilbakemeldinger via bilens systemer for å lære sjåførene å kjøre slik at de får maksimal elektrisk regenerering.

Den nye ladbare Transit Custom har fått Fords prisvinnende 1-liters 125 HK EcoBoost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger.

Nye tester

Nå vil testprosjektet følges opp med nye tester i Køln og Valencia. Her blir den nye ladbare 8-seteren Tourneo Custom også tatt i bruk, i tillegg til den ladbare Transit Custom.

Motoren lader batteriet når bilen kjøres over lengre strekninger, uten behov for ladestopp. Fremdriften er elektrisk.

Nye Transit Custom ladbar hybrid har fire kjøremoduser som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger. Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Charge» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Now» kjører bilen helelektrisk. «EV Later» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Powered by Labrador CMS