Ford-smilene frem igjen etter Europa-fremgang

Ford økte bilsalget med 6,6% i Europa i første halvår 2014, og tilskriver dette som et resultat av flere nylanseringer og en generell vekst i det europeiske bilmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hittil har vi lansert 15 nye modeller siden One Ford-strategien ble lansert i Europa i oktober 2012, og vi kommer med flere nyheter i 2. halvår 2014, sier Stephen Odell, toppsjef i Ford Europa.

Over 600.000 kjøretøy i første halvår

Salgsvolumet i selskapets 20 tradisjonelle markeder i Europa ble på 605.400 kjøretøy i 1. halvår, 37.700 biler eller 6,6% mer enn i samme periode i 2013. For bilindustrien totalt sett var salgsveksten 6,3% i første halvår.

Over 52% av Ford-salget i årets seks første måneder omfattet nye eller betydelig forbedrede modeller.

Nyttekjøretøyene i stor vekst

Når det gjelder Fords nyttekjøretøy endte salget på 104.000 enheter i 1. halvår. Det er hele 10,5% vekst sammenlignet med året før.

Også markedsandelen på nyttekjøretøy i Europa økte til 10,5%, noe som er det beste resultatet siden 1998. Juni-tallene for nyttekjøretøysalget i Europa viste det høyeste volumet for Ford siden juni 2008. Man må tilbake til juni 1996 for å finne en høyere markedsandel.

Tilbake på 3. plass i Norge i juni

Også den norske Ford-organisasjonen kan registrere gode juni-resultater. Statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Ford for første gang iår igjen er tilbake på 3. plassen for totalt antall registrerte biler.

Enda sterkere er tallene for nyttekjøretøysalget. Hittil i år har Ford 12,9% av varebilsalget, og i juni isolert sett oppnådde Ford en markedsandel på 16,5% for nyttekjøretøy. Det representerer en volumvekst på 105% sammenlignet med juni 2013.

- Dette er virkelig motiverende resultater nå når vi akkurat har startet på 2. halvår. Da vet vi at det også vil skje mye nytt på produktsiden både for personbiler (ny Focus og ny Mondeo) og på nyttekjøretøysiden, sier Steve Kimber, adm. direktør for Ford Motor Norge.

Powered by Labrador CMS