Volvo Trucks lanserer flere elektriske lastebiler

Volvo kompletterer utvalget for mange bruksområder.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo Trucks fortsetter å utvide modellutvalget med lanseringen av flere nye elektriske lastebiler, noe som gjør det mulig å kjøre elektrisk på enda flere transportruter i byer og i regional transport. Nye lastebiler med ett enkelt stivt chassis og påbygg som kraner, renovasjonskomprimatorer og sementblandere (jevnlast) skal styrke Volvos posisjon innen elektrisk lastebiltransport ytterligere.

Volvo FH, FM og FMX Electric jevnlastebiler kan utrustes som følger:

Drivlinje: 490 kW

Drivenhet: 3 elektriske motorer

Batteri: 450–540 kWh, 5–6 batterier

Førerhus: Langt førerhus, Globetrotter og Globetrotter XL

Akselavstand: 4300–6700

Akselkonfigurasjon: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 og 8×4

Kraftuttak: Mekanisk, girkasse og elektromekanisk

Klare for salg i februar, produksjon starter i mai 2023:

Drivlinje: 330 kW

Drivenhet: 2 elektriske motorer

Batteri: 360 kWh, 4 batterier

Førerhus: Kort førerhus

Akselavstand: 3900–6700

Klare for salg i juni, produksjon starter i september 2023:

Batteri: 180–270 kWh, 2–3 batterier

Volvo Trucks produserer allerede det mest komplette utvalget av elektriske lastebiler og utvider nå tilbudet ved å introdusere jevnlastversjoner av de tunge elektriske lastebilene, Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX.

Takket være et utall valgmuligheter på batteri, førerhus og chassis kan de nye, tunge jevnlastebilene utrustes med elektriske påbygg til et vidt spenn av spesialiserte transportoppdrag, inkludert godsdistribusjon, avfallshåndtering og anleggsarbeid. Produksjonen av de nye variantene starter i første kvartal i 2023.

- Med disse nye, elektriske lastebilene gjør vi det enklere enn noen gang for kundene å gå over til elektrisk, og for byer til å skifte til nullutslippskjøretøy for nær sagt alle transportflyter. Våre kunder kan få disse lastebilene spesialtilpasset til sin spesifikke virksomhet, for å kutte utslipp og samtidig få samme funksjonalitet som diesellastebilen de bruker i dag, forklarer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Forbedret fleksibilitet for kundene

De nye jevnlastebilene har en batterikapasitet på mellom 180 og 540 kWh. Antallet batterier lastebilen utrustes med gir stor grad av fleksibilitet og et vidt spenn av mulige bruksområder.

- Disse lastebilene kan håndtere all slags transport, fra lett til tung. Kundene kan velge akkurat den batterikapasiteten de trenger til sine oppdrag, og ved å ikke ha flere batterier enn man trenger kan lastekapasiteten økes. Med andre ord har vi den optimale og mest kostnadseffektive elektriske transportløsningen, uavhengig av hva oppgaven er, sier Roger Alm.

Volvo har målsetning om at halvparten av det globale lastebilsalget skal være elektrisk senest innen 2030.

Powered by Labrador CMS