IRIZAR: Med en fremtoning som minner om en buss har Irizars nye ie Truck lavt innsteg og er designet for byoperasjon - som her, i form av en komprimatorbil.

Irizar ieTruck

BUSS-BIL?: Irizar er mest kjent for busser, men selskapet har nå også utviklet en egen elektrisk lastebil. Det er en lavinnstegsbil med en front som mest av alt minner om en buss.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

ENKELT: Interiøret i Irizars ie Truck er meget enkelt og spartansk.

Irizar er mest kjent for busser, men selskapet har nå også utviklet en egen elektrisk lastebil. Det er en lavinnstegsbil med en front som mest av alt minner om en buss. Hytta trenger ikke å tippes, og har inntil fire seter.

Bilen har elektrisk drift, men kan også leveres med en rekkevidde-forlenger med en CNG-motor fra FPT som kobles opp mot en egenutviklet generator som produserer elektrisitet. Lastebilen er designet for god manøvrering og har en ekstremt god svingradius.

ieTruck leveres som to eller tre-akslet bil. Den toakslede versjonen har en maksimal egenvekt på 10,5 tonn og med en batterikapasitet på inntil 340 kW, med en 160 kW motor vil den ha en rekkevidde på inntil 250 kilometer.

Den tre-akslede versjonen har en 240 kW motor og en batterikapasitet på 340 kW og har en lastekapasitet på inntil 18-tonn. Irizar lover en TCO som er tilsvarende eller lavere enn med forbrenningsmotor.

De første bilene ble produsert i 2018 og har gått i test i 15 europeiske byer. I skrivende stund er det ingen norsk forhandler, men selskapet forteller at de har et ønske om å komme inn i det norske markedet.

Irizar er representert med service hos blant annet flere Scania-verksteder rundt i landet.

Powered by Labrador CMS