Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Kommunen dekker halve laderregningen
LADING: Her kan du få dekket store deler av laderkostnadene til lastebilen din.
Oslo kommune dekker nemlig halve regningen for ladere til tungtransport, skriver kommunen i et innlegg til A&T, og begrunner tiltaket videre slik:

«Da Enova avsluttet støtteordningen for depotladere til buss og lastebil i fjor høst, valgte Oslo kommune å videreføre tilbudet. Nå oppfordrer kommunen enda flere aktører i Oslo til å søke om støtte».
– Mange transportbedrifter uttrykte bekymring da Enovas støtteordning for depotlading forsvant. Markedet er fortsatt relativt nytt, og mange selskaper trenger økonomisk støtte for å kunne investere i egen ladeinfrastruktur til kjøretøyene sine. For å sikre videre utbygging har vi etablert en ordning som dekker 50 prosent av kostnadene for bedrifter som investerer i ladere til egne busser og lastebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
Enova og Oslo kommune har tidligere opplevd stor interesse for støtte til hurtiglading. Regjeringen har nå godkjent innføringen av en nullutslippssone i Oslo sentrum, og mange transportører må forberede seg på å levere utslippsfritt. Det betyr igjen at man må ha nødvendig ladeinfrastruktur på plass.
– Oslo kommune ønsker å gjøre overgangen til elektrisk drift enklere for transportbransjen. Vi håper nå at enda flere benytter seg av muligheten til å søke om støtte og investerer i egne ladere, sier Lunder.
Gjennom ordningen dekker Oslo kommune kostnader knyttet til etablering av både AC og DC-ladere i bedriftene på opptil 2 millioner. Laderne må etableres i Oslo. Mer detaljer om ordningen finnes her: Få støtte til ladere for buss og lastebiler
I tillegg til depotlading tilbyr Oslo kommune også støtte til offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy og støtter normal- og hurtigladere til elvarebiler. Fristen for å søke om støtte til offentlig tilgjengelige hurtigladere er 2. juni.