Slik ser «innmaten» ut i DSVs nye anlegg i Vestby: Autostore til venstre, manuelt lager i midten og automatisk pallelager til høyre.
Slik ser «innmaten» ut i DSVs nye anlegg i Vestby: Autostore til venstre, manuelt lager i midten og automatisk pallelager til høyre.

Automatiske trucker er hjertet i DSVs nye gigantlager

DSV har bygget nytt logistikksenter sammen med Jungheinrich.

Publisert
Ni automatiske EKX 516a-trucker står for pallehåndteringen i det nye DSV-lageret.
Ni automatiske EKX 516a-trucker står for pallehåndteringen i det nye DSV-lageret.

Det nye logistikksenteret til den danske logistikkgiganten DSV på Vestby er blitt 16.000 m² stort med stor grad av automasjon. En Autostore med 28.000 kasser, ni roboter og tre karusellporter har vært i drift i ett års tid, men også pallelageret er automatisk.

Den nye bygningen består av et helautomatisk lager med 35.000 palleplasser, som drives av ni førerløse svalgangstrucker av typen EKX 516a fra Jungheinrich. Logistikkløsningen inkluderer også 25.000 ekstra palleplasser med manuell lagring.

32 ganger

Driften i Vestby er tilrettelagt for femdagersuke med to skift. Truckene beveger seg automatisk i de 32 gangene, som er 80 meter lange og 10 meter høye. Jungheinrich har også levert Warehouse Control System (WCS), som kommuniserer med lagerstyringssystemet til DSV via et standard grensesnitt.

Pallene mates manuelt inn i det automatiserte lageret uten plasskrevende transportteknologi. Dette sparer tid, penger og plass. Europallene, som er maksimalt 1240 millimeter lange, 840 millimeter brede og 1600 millimeter høye, føres til overleveringsstasjonene av manuelt betjente Jungheinrich-trucker for kontursjekk, før de lagres automatisk i høyreollageret. Sikkerhetsgjerder og porter med tilgangskontroll sørger for at sikkerheten blir ivaretatt.

– DSV investerer kontinuerlig i effektivisering og optimalisering av logistikkprosessene, forklarer Ulf Erik Kruger Solheim, Managing Director i DSV Global og Transport Logistics.

Det er strategien bak automatiseringsprosjektet i Norge.

– Det mangeårige samarbeidet og vår svært gode erfaring med Jungheinrich som partner var utslagsgivende for at nettopp de ble valgt, legger Solheim til.

Korona-utfordringer

Selv om anlegget nå er oppe og går har installeringen vært utfordrende.

– Stengte grenser grunnet koronarestriksjoner ga oss utfordringer med å få nødvendige ressurser og kompetanse til Norge. Ved hjelp av lokale ressurser og fjernbetjent teknologi klarte vi å løse situasjonen. Dette hadde ikke vært mulig uten et løsningsorientert tankesett og et godt og konstruktivt samarbeid mellom DSV og Jungheinrich. Jeg er stolt over hvordan vi har løst hindringene som har oppstått, sier Jens Gjerlaug, Manager Logistics Systems i Jungheinrich Norge.

DSVs nye anlegg i Vestby fotografert i mai 2020, mens det ennå var under oppføring.
DSVs nye anlegg i Vestby fotografert i mai 2020, mens det ennå var under oppføring.
Powered by Labrador CMS