Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport er bekymret for forsyningssikkerheten som følge av nye karanteneregler. Nå ber NHO LT om unntak.
Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport er bekymret for forsyningssikkerheten som følge av nye karanteneregler. Nå ber NHO LT om unntak.

Krever unntak fra karanteneregler

Nye karanteneregler kan gi forsyningsstopp for logistikkbransjen. Nå krever NHO Logistikk og Transport unntak.

Publisert

Regjeringen innførte denne uken strengere koronatiltak som følge av det høye smittetrykket og spredningen av omikron-varianten. Enkelte kommuner har i tillegg innført ekstra strenge tiltak.

- Bergen vil behandle alle nye smittetilfeller som omikron-varianten. Dette vil gi betydelig økt sykefravær og vil kunne stenge ned de største logistikkterminaler og havner i Norge. Vi krever nå unntak fra karantenebestemmelsene, for å sikre forsyning av mat, vaksiner og medisiner/medisinsk utstyr til befolkningen, sier næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen.

- Vi krever nå unntak fra karantenebestemmelsene for transport- og logistikkbransjen, og varsler samtidig at det vil oppstå store leveringsproblemer for bransjen, dersom omikron-smitte oppstår ved terminaler. Transport- og logistikkbransjen omsetter for cirka 50 milliarder kroner og er avgjørende for import/eksport og leveranser av varer og produkter til bedrifter og innbyggere. Pakker og paller sorteres på terminaler og det er ikke mulig å skille hva som er julepakker versus mat og medisiner i terminalenes automatiserte sorteringsanlegg, sier Hagen.

Karantenereglene for omikron-smitte er langt strengere enn for tidligere varianter av koronaviruset. Sykefraværet i logistikkbransjen er allerede høyt, og en økning vil kunne gi store driftsutfordringer. For omikron forlenges isolasjonstiden til 7 dager for dem som tester positivt og/eller som det er grunn til å tro er smittet. I tillegg pålegges smittekarantene i 10 dager for nærkontakter (selv om de er vaksinert), samt krav om PCR-test så snart som mulig.

- Dette er en vesentlig endring fra tidligere praksis, og langt flere vil måtte sendes i karantene en tidligere. Dette kan bli kritisk for å opprettholde terminaldrift. Omikron-regelverket innebærer at vaksinerte må i karantene og at nærkontaktene ikke kan hurtigteste seg ut av pandemien som følge av dette, noe som endrer forutsetning for å opprettholde forsvarlig drift, sier Hagen.

- Vi har vært kritiske til de nye karantenereglene for omikron og konsekvensene for bransjen. Når Bergen kommune nå vil behandle alle smittetilfeller som omikron, vil det kunne skape enorme utfordringer for driften av logistikkterminaler og dermed forsyningen til den norske befolkningen, sier Hagen.

Powered by Labrador CMS