Kina stanser P3-samarbeidet

Maersk Line, MSC og CMA CGM har nå besluttet å droppe allianseplanene.

Publisert Sist oppdatert

- Beslutningen kommer selvfølgelig som en overraskelse for oss, siden partene har arbeidet hardt for å løse alle tilsynsmyndighetenes bekymringer, sier konsernsjef i Maersk Nils Smedegaard Andersen, ifølge Maritime Danmark.

Det var i fjor sommer at de tre gigantrederiene Maersk, CMA CGM og MSC annonserte at de ville inngå et utstrakt samarbeid, og samordne sine transporter med 255 skip på 29 ruter i et samarbeid de kalte P3.

Nå har altså tilsynsmyndighetene i Kina satt ned foten, og dermed dropper partene hele prosjektet.

Den samlede P3-flåten vil hatt en kapasitet på 2,6 millioner TEU. Samarbeidet skulle være på de tre store rutene øst-vest, nemlig Asia - Europa, Asia - Nord-Amerika og Nord-Amerika – Europa.

De tre rederiene mente at de kunne gitt kundene et bedre tilbud gjennom alliansen fordi de kunne tilby flere ukentlige avganger til flere havner. 

Maersk understreker at avgjørelsen ikke vil ha noen påvirkning på selskapets forventede resultat for 2014.