VIP-ISOLASJON: Fra v. Trond Lundsten, daglig leder Ekeri Norge og Morten Mæhlum, selger hos Ekeri Norge, med den nye VIP-isolasjonen som tilsvarer 20 cm med annen isolasjon..
VIP-ISOLASJON: Fra v. Trond Lundsten, daglig leder Ekeri Norge og Morten Mæhlum, selger hos Ekeri Norge, med den nye VIP-isolasjonen som tilsvarer 20 cm med annen isolasjon..

Sparer mye diesel

LYON: Under Solutrans viste Chereau frem en rekke nyheter som er energivennlige og som samtidig sparer penger for kunden.

Publisert
ISOLERING: Her ser vi at den nye VIP-isoleringen på 2 cm er like god som en 20 cm tykk polyuethane isolering.
ISOLERING: Her ser vi at den nye VIP-isoleringen på 2 cm er like god som en 20 cm tykk polyuethane isolering.

De siste årene har Chereau vist frem hydrogen-løsninger for kjøletrailere. Denne gangen er det energieffektivitet som står på programmet og det ved hjelp av flere smarte løsninger.

OMRÅDER: Slik er den nye VIP-isoleringen inndelt i sektorer slik at man ikke trenger å reparere hele skapsiden ved en skade.
OMRÅDER: Slik er den nye VIP-isoleringen inndelt i sektorer slik at man ikke trenger å reparere hele skapsiden ved en skade.

Isolering

Cherau har en ny standard HFO-isolering av skapene som gir en forbedring av isoleringsevnen med 8 prosent sammenlignet med den gamle isoleringen. FRC kravet til isolering er 0,40, dagens Chereau hengere ligger på en isolering som er på 0,36, men den nye standarden er en reduksjon på 8 prosent eller ned til 0,34.

I tillegg har selskapet også tatt frem en ny VIP Isolering, med denne oppnår de en reduksjon på hele 21 prosent som gir en verdi på K-verdi 0,28. Med denne isolasjonen vil en temperaturøkning i hengeren på 5 grader ta hele 12 timer sammenlignet med den gamle isolasjonen hvor den samme temperaturøkningen ville tatt 5 timer.

VIP-isoleringen er en plate som kun er ca 20 mm tykk og ligger inne HFO-isolasjonen for å hindre at isoleringen «klapper sammen» når den blir vakuumert. Måten dette er konstruert på er små områder med disse platene, det gjør at en skade kan repareres uten å måtte bytte ut hele siden på hengeren.

Disse to løsningene vil gi kraftig reduksjon i drivstofforbruket på kjøleaggregatet til hengeren og følgelig en kraftig reduksjon i utslippene fra Chereaus hengere.

Vindavvisere

BUL: Denne lille bulen på toppen av skapet sparer hele 360 liter diesel ved en årlig kjørelengde på 120.000 km.
BUL: Denne lille bulen på toppen av skapet sparer hele 360 liter diesel ved en årlig kjørelengde på 120.000 km.

Cherau har også to nye vindavvisere som gir en god reduksjon i drivstofforbruket. På toppen av hengeren sitter det en liten aluminiums bue, AeroTop. Denne vil gi en reduksjon i drivstofforbruket på 0,3 l/100 km dersom du holder over 75 km/t eller mer.

De har også videreutviklet de såkalte AeroFlap-vingene. Den nye konstruksjonen er gjort slik at føreren ikke trenger å slå ut denne, den vil «klappe» sammen mellom bakdøren og skapsiden når døren åpnes, og felle seg automatisk ut igjen når døren lukkes. Denne vil føre til en reduksjon i forbruket på 0,7 l/100 km ved den samme hastigheten over 75 km/t.

- Det virkelige morsomme er at dersom du kombinerer disse to vil du oppnå en reduksjon i dieselforbruket på 1,1 l/100 km på grunn av at totalen og luftstrømningene når de kombineres blir enda gunstigere, forteller daglig leder hos Importøren Ekeri Norge, Trond Lundsten til MT.

TETNING: Det bør være tett med denne tetningslisten som har hele 7 riller.
TETNING: Det bør være tett med denne tetningslisten som har hele 7 riller.
FELLES INN: Ved behov kan vingene felles inn bak på hengeren
FELLES INN: Ved behov kan vingene felles inn bak på hengeren
SIDEN: Her ser vi hvordan vingen legger seg på siden av døren når denne åpnes. Døren kan slås helt opp og festes langs siden uten at vingen er i veien.
SIDEN: Her ser vi hvordan vingen legger seg på siden av døren når denne åpnes. Døren kan slås helt opp og festes langs siden uten at vingen er i veien.
HENGSLER: Hengslene er konstruert slik at vingene kan slås ut på siden, men de vil igjen felles ut når døren igjen åpnes/lukkes.
HENGSLER: Hengslene er konstruert slik at vingene kan slås ut på siden, men de vil igjen felles ut når døren igjen åpnes/lukkes.
AEROFLAP: Disse vingene vil spare 840 liter diesel ved 120.000 km i året og kombinert med AEROTOP vil disse to spare 1320 liter diesel, og dermed 4176 kilo CO2-utslipp.
AEROFLAP: Disse vingene vil spare 840 liter diesel ved 120.000 km i året og kombinert med AEROTOP vil disse to spare 1320 liter diesel, og dermed 4176 kilo CO2-utslipp.

 

 

Powered by Labrador CMS