Ifølge Ole Andres Hagen i PostNord gir Black Friday 40 prosent vekst.

Black Friday gir 40 prosent vekst

Black Friday gir pakkerekord og kraftig vekst i netthandelen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- For oss i PostNord gir dette pakkerekord med en prognose på 40 prosent vekst fra i fjor. Mange butikker har utvidet fredagen til såkalt «Black Week» og vi venter samme vekst på ukesnivå. Så langt i år er veksten for pakker som er kjøpt på nettet og levert ut i butikk på 34 prosent, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.

Stadig mer handles på nettet og bidrar til en rekordomsetning for PostNords pakkeleveranser.

Pengene til utlandet

Stadig flere av nordmenns netthandelskroner havner i utlandet. Men, ifølge Hagen, handles flesteparten av disse varene i norske nettbutikker.

PostNords månedlige måling av netthandelsmarkedet viser at 78 prosent av nordmenn har handlet i norske nettbutikker, og 35 prosent har handlet i utenlandske.

- Dette er i ferd med å jevne seg mer ut, sier Hagen.

1,2 millioner nordmenn ventes å handle for 2350 kroner hver, ifølge undersøkelser gjort av Nordea og Opinion.

PostNords målinger viser at vi i første halvår i år handlet mest fra Kina (33 prosent), Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent).

Kina-driv

- Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små elektroniske dingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til huskeråd og biltilbehør, sier Hagen.

Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet for 20,4 milliarder kroner i første halvår 2017. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS