Ifølge funnene i EU-prosjektet CARES jukses det mye med eksosrensingen til lastebiler i Europa. Her fra en kontroll i Praha.

Avslørte storstilt juks med lastebilutslipp

Ny målinger viser at europeiske lastebiler slipper ut langt mer nitrogenoksid og partikler enn tillatt, og at det foregår omfattende juks.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Materials), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Ifølge et EU-prosjekt ledet av svenske IVL Svenska Miljöinstitutet slipper lastebiler i Europa ut for mye nitrogenoksider og partikler. Målinger ble utført på over 250.000 lastebiler i Milano, Praha og Krakow og resultatene var at nesten 40 prosent av samtlige lastebiler med Euro-klasse IV, V og VI hadde for høye utslipp av nitrogenoksid, melder IVL i en pressemelding.

Nattetid steg tallet til over 70 prosent av lastebilene. Over 60 prosent av Euro V-lastebilene slapp ut for mye også på dagtid. Nattetid var samtlige Euro V-biler over kravet.

– Resultatet er bekymringsfullt. Det viser at det er vanlig at lastebiler eksosbehandling manipuleres for eksempel gjennom å installere såkalte emulatorer som simulerer effekten av tilsetningsstoffet AdBlue. Med en Adblue-emulator slutter lastebilens rensing av nitrogenoksider helt å fungere, sier Åke Sjödin, som er prosjektets koordinator og utslippsekspert hos IVL.

EU-prosjektet heter CARES (City Air Remote Emissions Sensing) og utvikler metoder for å overvåke trafikkens reelle utslipp av nitrogenoksider og partikler. Prosjektet har utført målinger i Praha, Krakow og Milano fordi dette er byer som sliter med store lokale utslipp og dårlig luftkvalitet.

– Spørsmålet om luftkvalitet og eksosbehandling står høyt på EU-kommisjonens agenda. Mange byer i Europa har store problemer med å klare grenseverdiene for nitrogenoksider og partikler i luften, så det er viktig å gjøre målinger i reell trafikk for å se om de regler som finnes følges, eller om det trengs ytterlige tiltak, sier Sjödin.

Powered by Labrador CMS