SISTE-MILS-LOGISTIKK: Den U-formete U-Shift kan kjøre et lite skap med to tonns kapasitet eller en persontransport-pod hvor man ser for seg å kjøre i 4,25-tonns klassen.Fredrik Saugstad
Konsept for førerløs vareleveranse
HANNOVER: Konseptet U-Shift skal kunne levere varer på en tur og gjøre persontransport på neste.
FredrikSaugstadArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon AT.no
FLERE ROLLER: Fordelen med konseptet er at den kan brukes til mye forskjellig avhengig hvilken "pod" den tar med seg.Fredrik Saugstad
DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfarth) klarte å holde relativt grei bakkekontakt under IAA Transport i Hannover hvor de viste det foreløpige resultatet av sin forskning på autonom "last mile"-levering, nemlig det modulære U-Shift-konseptet.
Det er i utgangspunktet en U-formet plattform eller "drivbrett", og kapslene er designet for ulike formål, for eksempel passasjer- eller godstransport. Lastekapselen tillater lasting og lossing på bakkenivå og har plass til europaller eller nettingvogner på opptil to tonn.
Tanken er å maksimere økonomisk effektivitet og ha drift døgnet rundt. Baseenheten, som omtales som U-Shift Driveboard, inneholder alle de sofistikerte tekniske komponentene, som kameraer, sensorer og radarer, samt alle systemer som kreves for autonom, elektrisk kjøring uten behov for sjåfør.