Einride Pod har nå fått tillatelse til å kjøre på offentlig vei i USA, i et testprosjekt. Her fra en demonstrasjon i fjor.
Einride Pod har nå fått tillatelse til å kjøre på offentlig vei i USA, i et testprosjekt. Her fra en demonstrasjon i fjor.

Får kjøre autonomt på amerikanske veier

Som første selskap i verden har svenske Einride fått grønt lys til å teste sin selvkjørende lastebil på offentlig vei i USA.

Publisert
Transporten skal gå mellom to lagre halvannen kilometer fra hverandre i Tennessee.
Transporten skal gå mellom to lagre halvannen kilometer fra hverandre i Tennessee.

Einride har vokst mye siden oppstarten i 2016, og nærmer seg nå 500 ansatte. Selskapet tilbyr digitale tjeneste for ruteplanlegging og lignende, men den mest omtalte geskjeften er selskapets egenutviklede elektriske og autonome lastebiler.

I 2019 fikk selskapet i samarbeid med DB Schenker lov til å sette en autonom lastebil i drift på offentlig vei mellom to lagre i Jönköping.

Nå har selskapet, angivelig som det første i verden, fått en lignende tillatelse i USA.

– Et stort steg

Einride skal sette et av sine autonome kjøretøy, som er bygget helt uten førerkabin, i drift på en strekning på halvannen kilometer mellom lo lagre ved GE Appliances produksjonsfasiliteter i Tennessee. Tillatelsen er gitt av The National Highway Traffic Safety Administration.

– Vi jobber steg-for-steg, og dette er et stort steg forover, sier Robert Falck, gründer og CEO i Einride i en pressemelding.

For CEO i Einride, Robert Falck, er prosjektet i USA et stort skritt i riktig retning på veien mot autonom og elektrisk veitransport.
For CEO i Einride, Robert Falck, er prosjektet i USA et stort skritt i riktig retning på veien mot autonom og elektrisk veitransport.

– Dette er en type kjøretøy som aldri tidligere har vært på amerikanske veier, og innebærer en milepæl og et vendepunkt for transportbransjens fremtid. Vi er overbevist om at den autonome og elektriske teknologien i vår pod kommer til å revolusjonere transportverden og dessuten skape tusentalls arbeidsplasser og bidra til at USA forblir et konkurransedyktig land, sier Falck.

Overvåkes

Kjøretøyet som skal brukes er Einride Pod, som altså ikke har plass til noen sjåfør. I stedet vil kjøretøyet overvåkes fra en operasjonssentral.

Einrides tanke er at kjøretøyene kan operere autonomt, men fjernovervåkes. En operatør kan ha oppsyn med flere kjøretøy, og ta over kontrollen om det måtte bli nødvendig.

GE Appliances er glad for å være med på prosjektet, og håper teknologien kan bidra til både bedre bærekraft og effektivitet.

– Vi skaper en mer bærekraftig og effektiv forsyningskjede gjennom økt elektrifisering og automasjon i vår produksjons- og distribusjonsprosess, sier Bill Wood, supply chain-direktør hos GE Appliances.

Testprosjektet skal gjennomføres i GE Appliances reelle forsyningskjede i løpet av tredje kvartal 2022.

Powered by Labrador CMS