Den koreanske produsenten skal ha for at når de går inn på varebilsegmentet, så gjør de det massivt. Kia har utviklet en ny multifunksjonsplattform, Platform Beyond Vehicle (PBV).
Med utgangspunkt i denne skal Kia kunne produsere en rekke ulike varianter til en rekke ulike formål. I
Las Vegas presenterte selskapet konseptet med modeller fra de minste til de største
varebilene, med PV1, PV5 og PV7. Det er også planlagt en fremtidig fjerde
modell PV3 (bybil).
Først ut
Først ut er PV5, en mellomstor varebil som er planlagt med
en startpris i Europa på ca. €35.000. Denne får produksjonsstart i 2025 på en
helt ny fabrikk med kapasitet på 150.000 biler i året.
PV5 er 4,7 meter lang og vil komme med både standard og høyt
tak, som personbil med seks seter og som autonom taxi. Kia planlegger også å
introdusere karosseribytteteknologi innen 2027. Et eksempel på dette ble vist
som en pickup, basert på et PV5-chassis.
Lengden gjør den litt mindre enn en Ford Transit Custom,
mens høyden ser ut til å være veldig lik. Det burde gi den et lastevolum på
litt under 6m3 for standard varebil.
Fase to
En større modell, kalt PV7, vil deretter følge. En
mindre og helt autonom (førerløs) modell, kalt PV1, er også planlagt for fase to.
Kia forteller at disse bilene vil bli lansert
mellom 2027 og 2032, og at de vil ha selvkjøring på nivå 4, med AI-baserte
mobilitetsfunksjoner. Modellserien er planlagt å utvikles videre etter
2032, med flere konseptideer rundt big data og oppkoblede byer. En fjerde
bybilmodell kalt PV3 (ikke avbildet), er også planlagt uten noen spesifikk
tidslinje.
Et Kia-konsept viser at den større PV7, en 5- 5,9 m modell, kan laste innholdet fra en PV1 ved hjelp av et skinnesystem og over i egen bil.
Ifølge britiske Autocar vil PV7 få 800 V elektrisk system
for raskere lading. Bilen har i utgangspunktet forhjulsdrift, men skal også
kunne leveres med firehjulsdrift.
PBV
Kia har kalt hele den nye produktlinjen PBV, som står for
Platform Beyond Vehicle.
- KIA PBV vil åpne døren til ny virksomhet og livsstil
ved å redefinere konseptet rom. Den innovative bruken av plass vil muliggjøre
en mer effektiv og pålitelig kjøretøyopplevelse. Ved å vise Kias konsept
PBV er vi forberedt på å være den første pådriveren i det globale PBV-markedet,
sier Kia President og CEO, Ho Sung Song.
Alle modellene er konstruert med en «topp» som monteres på
en såkalt «Scateboard» elektrisk plattform. Disse toppene produseres med en
kombinasjon av stål og polylmerer for å redusere antallet deler med 55%.
Det skal benyttes en stor andel av resirkulert materialer i produksjonen av
PBV.
For å effektivisere bruken av kjøretøyene skal KIA utvikle
en rekke flåtestyringsverktøy, samt trådløs software-oppdatering av bilene.
Det er også planlagt et eget økosystem for PBV basert på
et integrert skinnesystem i tak, langs vegger og i gulvet, som gjør at rammer,
skap og seter kan flyttes mellom ulike PBVer.
Bilene har en universell lastehøyde, noe som gjør at last
kan overføres sømløst mellom de ulike kjøretøyene uavhengig av størrelse.