nye Volvo FH med I-Save er skreddersydd for langtransportoppdrag. Ved å kombinere den nye D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner kan Volvo FH med I-Save redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent, uten at det skal «gå utover kjørbarheten».

Volvo I-Save reduserer forbruket av drivstoff

Volvo Trucks lanserer nå Volvo FH med I-Save, en løsning for drivstoffeffektivitet.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved å kombinere den nye D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner kan denne nye løsningen redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent ved langtransport, uten at det «skal gå utover kjørbarheten».

Etterspørselen etter transport som dekker hele Europa, øker, og lastebiler legger bak seg stadig lengre avstander. Samtidig presses transportselskapenes lønnsomhet på grunn av stigende dieselpriser.

Patenterte bølgeformede stempler

Inkludert i Volvo FH med I-Save:

  • D13TC (Turbo Compound)-motor på 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
  • Nye, drivstoffeffektive bakaksler
  • Motorstopp ved tomgang
  • I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
  • Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
  • Oppdatert I-See
  • Oppdatert I-Shift med programvare som er optimalisert for langtransport

- Volvo FH med I-Save er vår løsning på denne utfordringen. Vi har kombinert vår nyeste teknologi i en komplett løsning som bidrar til å redusere drivstofforbruket betydelig ved langtransport. Og dette uten å gå på bekostning av kjørbarheten, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks i en pressemelding.

Selve kjernen i Volvo FH med I-Save, er den nye D13TC-motoren, Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive motor til langtransport noensinne.

Den nye D13TC-motoren er Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive motor til langtransport noensinne. Den har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som øker effektiviteten, samt en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound.
Selve kjernen i Volvo FH med I-Save er den nye D13TC-motoren, Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive motor til langtransport noensinne. D13TC produserer 300 Nm ekstra dreiemoment, som gjør det mulig med høyere gjennomsnittshastighet og lavt drivstofforbruk.

Den har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne.

Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.

Nye bakaksler

D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at det trengs mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien. En god løsning for langtransportbedrifter.

Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye drivstoffeffektive bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport.

Samlet sett kan alle disse produktene og tjenestene redusere drivstoffkostnadene med opptil sju prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor, ifølge Volvo.

- Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120.000 km i året, sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks.

- Jo lengre de kjører, desto mer kan de potensielt spare. Det er en kraftig motor som gir en svært drivstoffeffektiv og jevn kjøreopplevelse.

Tilgjengelig for betilling

Volvo FH med I-Save vil være tilgjengelig for bestilling fra 11. mars 2019 på europeiske markeder.

Powered by Labrador CMS