Smart-truck-1-2
Smart-truck-1-2

Vil gjøre truck enkelt

SATSER PÅ KINA-MERKE: Barndomskompisene Yngve Lofthus Teigen og Ove Rammel Smith lot ikke sjansen gå fra seg da de fikk muligheten til å selge EP-trucker i Norge.

– Vi hadde egentlig en litt annen plan, men når denne muligheten kom var det for godt til å si nei til, sier Yngve Lofthus Teigen.

Sammen med Ove Rammel Smith har han nettopp servert MT en kopp kaffe på møterommet til Mitsubishi-importøren Truckpartner Norge (TPN). Det var nemlig TPN-eier Vidar Seljelid som lurte på om ikke selgeren Teigen og teknikeren Smith burde selge trucker fra kinesiske EP Equipment.

– Vi bestemte oss for å kline til, sier Teigen.

I oktober i fjor etablerte Smith og Teigen Smart-Truck AS, og det harde arbeidet mot å faktisk få solgt trucker. Trucker fra EP er solgt i Norge lenge, både under eget navn og andre merkenavn, men ifølge Smith er dette første gang det er etablert et dedikert salgsapparat for det kinesiske merket.

For å oppnå styrke i markedet, fleksibilitet og ikke minst servicenettverk, har Smart-Truck etablert et samarbeid med Truckpartner. De både leier lokaler av TPN og benytter deres landsdekkende servicenettverk.

– Samtidig kan vi tilby Mitsubishi-trucker og TPN kan tilby EP-trucker til sine kunder, sier Teigen.

For Teigen er gaffeltrucker et nytt bekjentskap. Han har vært selger i en rekke bransjer før det nå ble trucker. Smith derimot har er utdannet industrimekaniker og jobbet hos Toyota Material Handling i 13 år som servicemekaniker. Dermed skulle truck-kompetansen være ivaretatt.

Produserer for andre

EP Equipment er en av de store og fremadstormende kinesiske produsentene av gaffeltrucker, og i fjor ble tyske KION Group minoritetseier i selskapet som følge av et strategisk samarbeid. På EPs fabrikk i Kina produseres blant annet Linde-maskiner som følge av samarbeidet.

MASSEPRODUKSJON: På EPs fabrikk ble det i fjor produsert rundt 80.000 maskiner, blant dem mange for andre kjente merker. Foto: Smart-Truck

EP fokuserer selv å elektriske trucker, og da hovedsakelig med litium-batterier. Det er også det Smart-Truck vil satse på.

– Vårt fokus er å gjøre ting så enkelt som mulig for kunden, og da er vedlikeholdsfrie batterier en nøkkel. Om en kunde absolutt vil ha blybatteri, skal vi nok ordne det, men det er ikke det vi vil satse på, sier Smith.

De to barndomskompisene forteller at salget i de første månedene er godt relativt bra.

– Vi fikk først en container med trucker som ble utsolgt med en gang, og vi har en container til på vei der også alt er solgt. Nå har vi bestilt en til med 38 maskiner. Det som har vært mest populært er sniler og stablere med vedlikeholdsfrie litium-batterier, sier Smith.

Han forteller at de nok hadde solgt enda mer om de hadde hatt trucker på lager. Og i løpet av året håper Smart-Truck å ha bygget opp et lager på 20–25 maskiner, slik at trucker kan leveres raskt.

Det er elektriske jekketraller Smart-Truck foreløpig har levert mest av.

– Det som også er populært hos oss er små nette stablere som tar 1000–1200 kg som løfter opp til 3–4 meter. Våre «Ride on»- 2-tonns, litium-sniler, spesielt highspeed-versjonen er også populær, sier Teigen.

Ambisiøse på sikt

SIKKERHET: EPs litium-maskiner er utstyrt med BMS (battery management system), som overvåker batteriet, hver enkelt celle, ytelse, kapasitet og temperatur og overstyrer og skrur av både truck og batteri om noe galt oppdages.

Å ta store markedsandeler i truckmarkedet i Norge er en tung oppgave, men Smart-Truck håper å bli en stor aktør på sikt.

– Det første steget vårt er å vokse til rundt 130 maskiner i året. Deretter ønsker vi å kunne ta en plass rundt bordet på samme måte som de store leverandørene, sier Teigen, som påpeker at ingenting er hugget i stein – selv ikke i truckmarkedet.

– Ser du på flyselskapene som folk fløy med for 20 år siden, er ikke det de samme som dominerer i dag. Og en gang var Nokia størst på mobiltelefoner, sier Teigen og smiler.

BIDRAR: Du har kanskje lagt merke til at den ene trucken til Smart-Truck er rosa. Det er ikke tilfeldig. Den blir leid ut til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen. – Vi har begge hatt familiemedlemmer som har omkommet i kreft. Dette var en idé for å prøve å skape litt oppmerksomhet, og samtidig samle inn penger til en viktig sak, sier Yngve Lofthus Teigen og Ove Rammel Smith.

Skal man komme dit, må norske kunder først bli vant til kinesiske maskiner. Ådalen Truck har her gått foran og solgt store mengder Hangcha-maskiner. Smith mener at de kinesiske maskinene i dag holder svært god kvalitet, men at designet på trucken kan stå noe tilbake for premium-merkene. Samtidig understreker han at forskjellige kunder har ulike behov.

– Skal du ha en «Ferrari» kan vi selge deg en Mitsubishi-truck, men det er nok av folk som også trenger en «Opel», og for dem er en EP-truck midt i blinken, sier Smith.

– Det er nok små og mellomstore bedrifter som EP passer for i første omgang. Men vi snuser jo på de store kundene også. Og ser du på det offentlige, kommer vi jo godt ut på pris med tanke på anbudsrunder, og vi kommer ikke noe dårligere ut på kvalitet. Det står kanskje bare på et litt enklere design, sier Smith.

Spennende nyheter

I løpet av året gleder Smart-Truck-gutta seg til flere nyheter fra EP. På den kinesiske «singles day», som er blitt en av Kinas største handelsdager, lanseres L2 som er en ultrakompakt 3-hjuls motvektstruck.

– Vi mener dette vil bli en gamechanger på mange måter. Hele trucken er bygget opp rundt litium-batteriet, etter råd og innspill fra truckførere over hele verden. Beinplass som et dansegulv, alle kontroller på fingertuppene, LCD fargedisplay som gir deg all info og status på trucken. Den har komfort-sete, USB-plugg til mobilen din og lades til 100 prosent på to timer, forteller Teigen entusiastisk. Trucken skal komme med løftekapasitet fra 1,6 til 2,0 tonn.

Til toppen