I fjor åpnet AGA sitt første fylleanlegg for flytende biogass (LBG) ved Furuset i Oslo. Her John Melby, ansvarlig for BIO gass i AGA. Foto: Espen Braata
I fjor åpnet AGA sitt første fylleanlegg for flytende biogass (LBG) ved Furuset i Oslo. Her John Melby, ansvarlig for BIO gass i AGA. Foto: Espen Braata (Braata, Espen)

Utsetter drivstoff-avgift

Regjeringen endrer forslaget om ny avgift på biodrivstoff.

Dermed blir det likevel ikke veibruksavgift på alt biodrivstoff som selges fra norske bensinstasjoner fra nyttår.

Les også: 
– Fjerner gulroten – beholder pisken
Forstå det den som kan

Regjeringen foreslår i Statsbudsjettet for 2020 å innføre veibruksavgift for alt biodrivstoff som selges utover det såkalte omsetningskravet, et krav som innebærer at bensinstasjoner fra nyttår må selge 20 prosent biodrivstoff, mot 12 prosent i dag.

– Fra 1. juli blir omsetningskravet økt og med veibruksavgift også på det som omsettes over kravet. Og vi forutsetter at dette ikke fører til økte pumpepriser, sier Frps finanspolitiske talsperson Sivert Bjørnstad til NTB.

– Slik sikrer vi at vi ikke får et dropp i biodrivstoffet, som igjen medfører økte utslipp. Samtidig får aktørene noe lenger tid på å forberede seg på dette, sier han.

Det er foreløpig ikke klart hvor mye omsetningskravet skal økes fra 1. juli.

Sterke protester

Det opprinnelige forslaget har møtt omfattende protester, og både LO og NHO har bedt regjeringen snu i saken.

– Nå går man helt i feil retning når fritaket for veibruksavgift for biodrivstoff utover omsetningskravet, blir fjernet. Dette er alvorlig for transportbedriftene, skrev NHO i en pressemelding da budsjettet ble lagt fram.

– Det er høl i huet å ødelegge for bruken av miljøvennlig biodrivstoff og ikke sette en stopper for bruk av biodrivstoff fra regnskogsødeleggende palmeolje, har SVs miljøpolitiske talsperson Lars Haltbrekken uttalt tidligere.

SV har fryktet at forslaget vil føre til økt bruk av palmeolje i biodrivstoffet.

Finanskomiteens innstilling avgis tirsdag 3. desember.

Til toppen