Styreleder Tore Velten i NLF ber transportkjøper ta større ansvar og til å komme på banen fortest mulig. Foto: Per Dagfinn Wolden
Styreleder Tore Velten i NLF ber transportkjøper ta større ansvar og til å komme på banen fortest mulig. Foto: Per Dagfinn Wolden

- Transportkjøper må på banen

Styreleder Tore Velten i NLF ber transportkjøper ta ansvar og fortest mulig komme på banen.

Det mener han er en forutsetning for å hindre ytterligere tragiske hendelser og dødsfall på norske vinterveier.

– Transportkjøper må etterspørre kvalitet og ikke bare pris når transport forhandles, understreket lastebilveteranen i TV2s God morgen Norge tirsdag.

TV2 satte fokus på det tragiske som skjer på norske vinterveier om dagen, og hvor dårlig skodde vogntog og lite erfarne sjåfører forårsaker fatale hendelser.

Skremmende eksempler

Fem av 14 vogntog ble nektet bruksforbud på en grensekontroll på E10 på Bjørnfjell søndag i minus 12 grader og gode vinterforhold, ifølge Statens vegvesen.

En fikk bruksforbud på grunn av uegnede dekk, to på grunn av sikthindring, en på grunn av feil med ABS (blokkeringsfrie bremser) på tilhengeren og et kjøretøy ble avskiltet på grunn av begjæring. Den ene føreren ble også anmeldt for ikke å etterfølge pålegget i kontrollen, opplyser vegvesenet, og som understreker at de storstilte kontrollene av vogntog på tur inn i landet bekrefter et alvorlig og stort problem. Kontrollene må derfor fortsette, og det på permanent basis, fra oktober til mars.

Samferdselsministeren har da også instruert Statens vegvesen til å intensivere kontrollene av tunge kjøretøy på nordnorske vinterveier.

 

14 ble kontrollert på grensa på Bjørnfjell søndag kveld Foto: Statens vegvesen

Transportkjøpers ansvar

- Transportkjøpere må ta større ansvar, understreker NLFs styreleder Tore Velten.

Han tror ikke det er kapasitet nok til å gjennomføre permanente kontroller, og at transportkjøper må komme sterkere på banen for å hindre tragedier i trafikken med vogntog.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har lanserte i 2017 kvalitetsprogrammet Fair Transport i Norge. Kvalitetsprogrammet skal gjøre det lettere for transportkjøpere å velge bærekraftige, trafikksikre og sosialt ansvarlige alternativer, og er et ledd i arbeidet med å gi transportbransjen mer ordnede forhold.

Velten fraråder transportkjøpere å benytte seg av transportører som undergraver kjerneverdiene i trafikksikker, miljømessig og sosialt ansvarlig transport.

Gjennom kvalitetsprogrammet Fair Transport ønsker NLF å bevisstgjøre transportkjøperne sitt medvirkeransvar for å sikre anskaffelse av bærekraftige transporttjenester, gjennom kjøp av samfunnsansvarlig kvalitetstransport.

 

– Det er også transportkjøpers ansvar å fjerne useriøse aktører, sier lederen i Stortingets transportkomité, Helge Orten. Foto: Per Dagfinn Wolden Foto: Per Dagfinn Wolden

 

Støtte fra Helge Orten

Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), mener at tjeneste-kjøperne har et ansvar for å fjerne useriøse aktører fra veiene.

- Transportkjøperne må ta en større del av ansvaret ved bestilling av transport og stille krav til vinterutrustning og erfaring fra norske vinterforhold ved kjøp av transporttjenester. Det er ingen som er tjent med at det går dårlig skodde lastebiler på norske vinterveier, heller ikke de som eier varene, forteller Orten til ABC Nyheter.

Til toppen