Stø som toget, varm og god

Det er en stund siden vi kjørte MB Vito 4x4. Et oppfrisket, godt inntrykk sitter nå igjen etter en råkald Fjellrunde med en annen utgave enn den håndverkerinnredede 4x2-utgaven vi kjørte forrige gang.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Men den var like god på alle områder unntatt motoreffekt og fremkommelighet.  

Første generasjon av modellen har en litt småfrynsete historie, men ifølge informert kilde i Bertel O. Steen har den vært feilfri etter 2005. Vi syns vi merket at det er gjort en god jobb med den nye generasjonen. Den gir en opplevelse av å kjøre en ekte Mercedes-Benz.

God på veien

Vito har aldri vært dårlig å kjøre. Muligens er den nye blitt bedre med årene. Av varebilene med ca. 1 tonn nyttelast, er Vito etter vår smak den som gir høyest kjørekomfort. Her bidrar den gode fjæringen sterkt. Den er myk, men ikke for myk, og den absorberer korte ujevnheter bedre enn alle andre varebiler vi har kjørt.

Førersetet i ”vår” demobil fremkalte imidlertid ikke den helt store entusiasmen, men det gikk bedre på langtur enn vi trodde. Vi savnet først og fremst justerbar korsryggstøtte. Andre egenskaper vi oppdaget, er langt mer flatterende for bilen. Vi er entusiastisk over lettkjørtheten, støheten og trygghetsfølelsen. Bilen finner ikke på noe tull, og siden det var beinkaldt har vi bakgrunn til å berømme varmeanlegget. Selv i temperaturer langt under 20 minus, nærmere 30 faktisk, kunne vi trolig ha sittet i badebukse og fortsatt hatt det behagelig.

Ellers var bilen stille nok til at man kunne nyte medbrakt yndlingsmusikk. Etter etapper på ca. 40 mil med bare beskjeden knurring fra korsryggen, kunne vi svært gjerne ha tenkt oss å fortsette videre. De 40 milene var egentlig en 40 mil lang fornøyelse.

For liten motor?

Forrige gang vi kjørte Vito med den svakeste motoren, 115,6 hk, ble vi ”advart” av Bertel O. Steens bilutlåner om at håndverkerutgaven hadde den lille motoren i helt fersk tilstand. Men vi opplevde ingen fatal mangel på trekkraft, selv med en totalvekt på2500 kg. I 4x4-utgaven med 150-hesteren og omtrent samme totalvekt, var det ikke nødvendig å planlegge forbikjøringer i samme grad. Men også 150-hesteren har det samme beskjedne slagvolum på ca.2,15 liter, noe som begrenser dreiemomentet så lenge slaglengden holdes på et normalt nivå for en hurtiggående dieselmotor.

Vinteregenskaper

At ekstravarmeren, trolig på 5 kW, holder førerkabinen varm selv om det er polartemperaturer ute, er nevnt. Kaldstart er heller ikke noe problem. Da bilen hadde stått over natten i 18 kuldegrader, glødet den noen sekunder, startet straks, og gikk jevnt og fint uten knakking. Common rail-innsprøytning har sine fordeler. Når det gjelder fjæringskomfort, har vi kjørt mange biler som er stive og harde i lang tid etter start. Det opplever man ikke i Vito, og man spør seg hva slags olje støtdemperne har i Vito, og hva de andre har som stivner i sterk kulde.

ESP og 4x4

I Vito heter sikkerhetssjefen ESP. Denne sjefen er kompromissløs, og det kan medføre overraskelser under enkelte forhold. Hvis den ene akselen ”henger i løse luften”, står på blankis, for eksempel, drar den andre heller ikke nevneverdig. Forholdet mellom for- og bakaksel kan nærmest sammenlignes med en drivaksel med åpen differensial. Vi har opplevd dette problemet én gang, men ikke på denne prøveturen. Alle hjul hadde et visst grep hele tiden, og da drar alle hjul hele tiden. Et av de fine trekkene ved dette 4x4-systemet er at man under kjøring ikke merker noe til det. Det gir ikke lyd fra seg, og påvirker ikke kjøregenskapene negativt, tvert imot.

Forbruk

Vi vet fra før at ”den lille motoren” som vi pleier å omtale som 2,15-literen ikke er særlig tørst. Med temmelig fersk motor og en totalvekt på2520 kg, målte vi forbruk på den faste måleetappen fra Dombås til Kolbotn. Bortsett fra kulden og omkjøring på E6 fra Minnesund til Råholt, var kjøreforholdene utmerket. På distansen, 36,60 mil, brukte bilen31,40 literdiesel. Det gir et gjennomsnitt på 0,86 lit/mil.

Siden bilen har firehjulsdrift, ventet vi et litt høyere forbruk, for den nevnte 4x2 ”håndverkerbilen” som er nevnt ovenfor ble målt til 0,83 lit/mil med totalvekten2500 kg. Det må bety at 4x4-systemet i Vito øker forbruket uvesentlig.

Powered by Labrador CMS