Sandnes og Jærbetong fikk i begynnelsen av februar levert den føste Santy stortrucken fra Seabrokers
Sandnes og Jærbetong fikk i begynnelsen av februar levert den føste Santy stortrucken fra Seabrokers

Seabrokers satser på Sany

Rogalandsfirmaet Seabrokers har fått det norske agenturet på maskiner fra den kinesiske giganten Sany.

Sany er en av Kinas største produsenter av anleggsmaskiner og løfteutstyr, og blant de ti største i verden. Nå skal Seabrokers Havnekraner i Stavanger stå for salg, distribusjon og service av selskapets havnemaskiner, trucker over 16 tonn og containerhåndteringsutstyr, i Norge.

Og den første maskinen er allerede levert – en 30 tonns truck til Sandnes og Jærbetong. Den maskinen skal jobbe på et anlegg som leverer betongelementer til det nye sentralsykehuset på Ullandhaug i Stavanger.

Ommund Vareberg i Seabrokers Havnekraner AS gleder seg til å selge Sany-maskiner på det norske markedet.

Daglig leder i Seabrokers Havnekraner, Ommund Vareberg, skal lede Sany-satsingen. Han forteller at det hele startet da en av selskapets kontakter i Liebherr, begynte i Sany Europe.

– Han inviterte oss ned, og vi ble positivt overrasket over det de kan levere. Så brukte vi et år på å teste, og ta med oss brukere ned for å prøve. Og de var alle imponerte, forteller Vareberg til MT.

Besøkte Kina

I høst dro han sammen med to andre fra Seabrokers for å besøke Sanys fabrikk i Kina. Også der ble Seabrokers’ folk imponerte.

– Vi fikk se produksjonen og snakke med ansatte med tanke på lønn og arbeidsvilkår som vi konkluderte med var gode. Etter det besøket sa vi ja til å bli forhandler på Sanys havneutstyr, sier Vareberg.

Seabrokers Group er allerede et stort firma, med over 200 ansatte, og driver innen en rekke bransjer, som skipsmegling, eiendom, fundamentering, havovervåking, havnekraner og autonome busser. Dermed er det en solid organisasjon som nå skal prøve å overbevise nordmenn om at kinesiske maskiner er noe å satse på.

– Vi har begynt å rekruttere folk på salg og kurse mekanikere. Vi ønsker å knytte til oss servicepersonell og forhandlere rundt om i Norge. Vi har allerede mekanikere på hjul i hele landet. Det som er viktigst er at oppfølgingen er bra, sier Vareberg.

Europeiske deler

Sany Europa har hovedkontor i Bedburg i Tyskland der alle maskinene har sitt første stoppested når de ankommer Europa. Der blir grundig testet før eventuell kundetilpasning blir gjort. Selv om produksjonen foregår i Kina, består maskinene som selges i Europa av mange europeiske og amerikanske deler.

I reachstackerne finner vi blant annet motor fra Volvo, akslinger fra Kessler, hydraulikk fra Parker og girboks fra Dana.

Spennende hybrid

Et av produktene Vareberg venter seg mest av, er Sanys nye reachstacker med hybridteknologi med det litt kronglete navnet SRSC45H9. Et system med gjenvinning av energi fra senking av bommen, samt vektbesparelser på egenutviklet «spreader» som gjør maskinen lettere, har bidratt til 20 prosent reduksjon i dieselforbruket og 15 prosent reduksjon i kostnaden per container. Det er bekreftet av uavhengige europeiske tester, og har ført til at maskinen er nominert til en Ifoy-pris.

Et av de mest spennende produktene fra Sany er reachstackeren med hybrid-teknologi som sparer både diesel og driftskostnader. Foto: Øyvind Ludt

– Vi har veldig tro på den maskinen, den kommer til å gå «rett hjem» på havnene tror jeg. De som skal skifte ut stackere i tiden framover kommer nok til å kikke på den, sier Vareberg og fortsetter:

– De fleste som driver med container og offshore har en forventning om at havnene blir grønne. Hensyn til miljø er blitt et samfunnskrav, og da er denne maskinen midt i blinken.

Vareberg tror heller ikke at kresne norske arbeidere vil bli skuffet over komforten i de kinesiske maskinene.

– De hyttene som Sany leverer er i alle fall ikke noe dårligere enn konkurrentene. Jeg hadde med meg fem havnearbeidere til Bedburg i september. De sa at komforten var upåklagelig, avslutter Vareberg.

Elektronisk veifraktmelding i internasjonal veitransport – den nye normen

Den 31. mars vedtok Stortinget å gå inn for at det gammeldagse CMR-fraktbrevet erstattes med elektroniske meldinger i internasjonal veifrakt.  Ja, et klart Stortingsflertall gikk sågar inn for å gjøre den elektroniske meldingen, forkortet eCMR, obligatorisk. Les hele saken

Til toppen