TOPPET LAG: Fra venstre: Key Account Manager Adam Conrad, seniorselger Lars Solberg, Sales Manager Logistics Systems Ragnar Pettersen (alle Jungheinrich), logistikkdirektør Øyvind Berg, adm. dir. Jan Wilhelmsen (begge Elektroskandia) og helt til høyre administrerende direktør Arild Drageset (Jungheinrich).
TOPPET LAG: Fra venstre: Key Account Manager Adam Conrad, seniorselger Lars Solberg, Sales Manager Logistics Systems Ragnar Pettersen (alle Jungheinrich), logistikkdirektør Øyvind Berg, adm. dir. Jan Wilhelmsen (begge Elektroskandia) og helt til høyre administrerende direktør Arild Drageset (Jungheinrich). (Moderne Transport)

Satser alt på én leverandør

Elektroskandia har tømt lageret for gamle trucker, og bestilt «all inclusive»-pakke fra Jungheinrich. – Nå kan vi konsentrere oss hundre prosent om logistikken, sier logistikkdirektør Øyvind Berg.

Elektrogrossisten på Langhus utenfor Oslo omsetter for 2,4 milliarder kroner, jobber knallhardt med logistikken og er godt i gang med lean på lageret. Selskapet er satt opp med Astro-WMS, stor Autostore-installasjon og for to år siden investerte Elektroskandia i nytt lager i «Bulk Park» på Fugleåsen. So far, so good. Men så var det truckene, da:

- Utgangspunktet vårt var at vi hadde forskjellige truck-leverandører, ulike typer maskiner og sprikende driftsstatus og alder på truck-parken. Vedlikeholdskostnadene var høye og utstyret upålitelig. For en bedrift som skal være best på logistikk, var det ikke holdbart.

LES OGSÅ: Årets IFOY-kandidater: Geniale, fiffige og revolusjonerende

NB! Artikkelen fortsetter under bildet!

ELEKTROGROSSIST: Elektroskandia har et moderne lager på Langhus, inkludert Autostore med 23.000 kasser. Foto: Moderne Transport

Grundig testing

Erkjennelsen Øyvind Berg gjengir, ligger ca. ni måneder tilbake i tid. Da tok logistikkdirektøren grep. I tett samarbeid med de ansatte på lageret ble det testet og evaluert trucker fra flere leverandører - i alle varianter og i samtlige soner i lageret. Valget falt på Jungheinrich, men ikke bare på grunn av truckenes kvalitet:

- Vi inngikk en avtale om fem års langtidsleie av truckene, inkludert fullserviceavtale. Det innebærer at vi ikke trenger å bruke tid på truckene, de skal bare fungere. Dermed kan vi konsentrere oss 100% om å være best på logistikk, sier Berg.

«Trygghetspakken Pluss» kaller Jungheinrich den nye serviceløsningen som er en slags «all inclusive». Den er ikke gratis, men med denne slipper Elektroskandia å bruke tid på trucker, bortsett fra å kjøre dem, naturligvis.

PÅ REKKE OG RAD: Her er noen av de 39 truckene hos Elektroskandia. Foto: Moderne Transport

Kjøreoptimalisering

I midten av mars ble truckene levert – 39 maskiner i en god blanding; ledetrucker, ledestablere, plukktrucker, skyvemasttrucker og motvektstrucker.

Samtlige maskiner kommer med Jungheinrich flåtestyringssystem ISM Online, noe som åpner muligheten for optimalisert truckutnyttelse.

Elektroskandias WMS er Astro fra Consafe.

- Vi kan nå kartlegge reell kjøring opp mot ruter og ordretilgang, og på den måten oppnå riktig flyt ut av lageret. Dessuten kan vi overvåke brukstid, batteribruk og så videre. Systemet vil selvfølgelig brukes slik at vi respekterer personvernet til de ansatte, sier Berg.

TESTING: Sales Manager Logistics Systems Ragnar Pettersen holder oppsyn med testing av de nye truckene. Foto: Moderne Transport

Går for lean

Elektroskandia opererer med 18.000 SKU i lageret på Fugleåsen. 60% er fordelt i 23.000 kasser i en Autostore-installasjon med 24 roboter. 75 ansatte går i to skift.

Ved siden av trucktesting i forkant av den unike truckavtalen, har Elektroskandia jobbet mye med lean det siste året. Også her er de ansatte godt involvert. Stikkord er kvalitetsforbedring og produksjonsøkning.

- Det er de ansatte som finner frem til forbedringene, og det er de som får nytte av det. Det siste halvåret har vi økt både kvalitet og kvantitet som følge av godt lean-arbeid, sier en fornøyd Berg som nå utvider med en dedikert lean- og logistikkoordinator på Langhus.

Til toppen