Juryen og ekspertene har testet de 15 kandidatene grundig. Vinnerne offentliggjøres 26. april.

ÅRETS IFOY-KANDIDATER:

Juryen og ekspertene har testet de 15 kandidatene grundig. Vinnerne offentliggjøres 26. april.

Geniale, fiffige og revolusjonerende

HANNOVER: Les om 15 produkter som på hver sine måter effektiviserer internlogistikken, enten ved bruk av ny teknologi eller rett og slett forfriskende geniale ideer. I løpet av to uker er produktene testet grundig av eksperter og jurymedlemmer.

Kandidatene

Kategori: Motvektstruck

  • S-Series / S25, Clark Europe
  • TX3 3-wheel counterbalance truck, UniCarriers

Kategori: Lagertruck

  • Combi-PPT, Combilift
  • MaxX, Hubtex
  • ETV 216i, Jungheinrich

Kategori: AGV & Internlogistikkrobot

  • Miniload (STC), Jungheinrich
  • Automated tugger train with LTX 50, Still
  • MANIPULA-TORsten (TORsten meets Friends), Torwegge

Kategori: Interlogistikksoftware

  • CARGOMETER “on-the-fly” freight dimensioning, Cargometer
  • zoneCONTROL, Jungheinrich
  • neXXT fleet, Still

Kategori: Årets spesial

  • Virtual Reality Simulator, Raymond
  • 3D VR Configure Price Quote, SAE

Kategori: Årets startup

  • ProGlove, ProGlove
  • Electric Memory Seat, Trône Seating

IFOY står for International Intralogistics and Forklift of the Year, og har som hensikt å kåre og hedre de beste og mest innovative produktene innen internlogistikken. I år er det seks kategorier, med til sammen 15 kandidater.

I løpet av de siste to ukene, har alle kandidatene blitt testet av et team av eksperter i Hannover, og også testet og, der det er aktuelt, prøvekjørt av juryen. Juryen består av 29 fagjournalister fra 19 land i hele verden, og Moderne Transports redaktør er Norges medlem i juryen.

Ekspertpanelet består av Prof. Dr. Rainer Bruns, Guido Follert, Prof. Dr. Johannes Fottner and Prof. Dr. Thorsten Schmidt, samt Moderne Transports testansvarlige Theo Egberts – som er den personen i Europa som har testet flest gaffeltrucker de siste 30 årene.

Ekspertpanelet har gått grundig gjennom alle produktene og gitt dem karakterer fra 1–5 på fire punkter: Markedsrelevans, Kundenytte, Innovasjon og Funksjonalitet.

Vinneren i hver kategori offentliggjøres under en seremoni i Wien 26. april. 

Nedenfor er en gjennomgang av alle kandidatene, med kommentarer både fra ekspertpanelet og Norges jurymedlem.

Lagertruck

Dette er en sterk kategori med tre maskiner som alle bringer fine innovasjoner til torgs, om enn i helt ulike segmenter.

Jungheinrich ETV 216i

 

Med ETV 216i har Jungheinrich omtrent revolusjonert skyvemasttrucken. Det begynte med at Hamburg-produsenten utviklet et modulbasert litium-batteri, som ga ingeniørene langt større fleksibilitet når de skulle designe trucken. Resultatet ble en mer kompakt truck som likevel ga bedre plass til føreren og ga langt bedre sikt, fordi batteriet ikke lenger er en svær upraktisk klump på trucken.

Dette sier ekspertene: Trucktesteren Theo Egberts sier det tydelig: dette er den beste skyvemasttrucken noensinne. Den har best ergonomi, er best å kjøre, er mest effektiv i tester og har laves energiforbruk. Testteamet gir trucken maks score på markedsrelevans og funksjonalitet og nest høyeste score på kundenytte og innovasjon.

Dette sier jurymedlemmet: Å kjøre ETV 216i er omtrent likt som å kjøre en tidligere Jungheinrich skyvemasttruck. Men du har langt bedre plass, langt bedre sikt og bedre ytelse enn noen gang tidligere. En virkelig gamechanger.

Hubtex MaxX 45

 

Med denne trucken har Hubtex kommet med et helt nytt styresystem, HX, for fireveis sidelastertrucker. Man trenger ikke lenger stanse trucken for å snu kjøreretning, men alt kan gjøres i en myk og smidig bevegelse. Hubtex har også utviklet en ny kabin der stolpen tidligere har hindret sikten til høyre gaffel borte, og selve kabinen er noe romsligere enn tidligere. Den er også elektrisk, og rimeligere enn tidligere elektriske alternativer i dette segmentet.

Se video som viser det unike styringssystemet:

 

Dette sier ekspertene: Aldri tidligere har en slik truck hatt så god sikt, og en så romslig kabin. Styringssystemet HX vil øke produktiviteten og også redusere slitasje på dekkene. Testteamet gir trucken toppkarakter for innovasjon og kundenytte, og nest høyeste score for funksjonalitet og markedsrelevans.

Dette sier jurymedlemmet: En utrolig morsom og fleksibel truck å kjøre til å være så stor, og utsikten fra førerplass er upåklagelig. Etter litt øvelse er det lett å få fin og effektiv flyt med HX-styringen. Men en ekstremt støyende styrepumpe er svært irriterende.

Combilift PPT

 

Dette er på mange måter en truck for spesielt interesserte, men som åpner et helt nytt segment. Den er i prinsippet en palletruck for gående, men som har en løftekapasitet helt opp til 16 tonn. Den har to kjørehjul bak, og differensial som sikrer godt grep. Et unikt system gjør at man kan vri ledehendelen til siden, trykke på en knapp som retter opp styrehjulene. Dermed kan man kjøre trucken rett fram eller tilbake, mens man selv går på siden av trucken for bedre oversikt.

Se video av trucken i aksjon:

 

Dette sier ekspertene: Det har aldri vært lettere å håndtere tung last på en enkel og skånsom måte. I så henseende er den helt unik. Løsningene virker gjennomtenkte og utførelsen er solid. Spørsmålet er hvor mange som egentlig har bruk for dette. De er også imponerte over løftet, som gjøres uten at resten av trucken rikker seg, uansett hvor tung lasten er. Testteamet gir trucken toppkarakter for innovasjon, kundenytte og funksjonalitet, men bare medium for markedsrelevans.

Dette sier jurymedlemmet: Følelsen av å kunne flytte en last på åtte tonn gående, med små bevegelser med armene og fingrene er svært befriende. Trucken er like enkel å styre som enhver liten ledestabler.

Motvektstruck

Bare to trucker i denne kategorien i år, og begge er fra tradisjonsrike produsenter som har oppgradert sine trucker på mange plan.

Clark S-Serie

Clark har oppgradert sine motvektstrucker opptil 3,5 tonn. Trucken som er kandidat i IFOY er en gassdrevet variant på 2,5 tonn. Den er forbedret på alle måter sammenlignet med tidligere Clark-trucker. S-en i S-serien står for Smart, Strong og Safe. Blant de virkelige forbedringene er en langt mer komfortabel kabin med bedre plass og ikke minst en ny og interaktiv 5 tommers skjerm.

Dette sier ekspertene: Dette er en truck som Clark nok kommer til å selge mye av, men selv om trucken er forbedret fra tidligere modeller, finnes innovasjonene allerede hos konkurrerende merker. Kabinen er smart med mange fine detaljer, og ikke minst mange tilvalg slik at kunder kan tilpasse trucken til sitt bruk. I test scorer trucken dessverre dårligere enn snitte for trucker i klassen, både på effektivitet og energiforbruk. Testteamet gir toppkarakter for markedsrelevans og funksjonalitet, men bare middels på innovasjon og kundenytte.

Dette sier jurymedlemmet: En fin truck å kjøre, med mye utstyr og forbedret sikt. Også fint med ryggekamera integrert i skjermen. Det er imidlertid lite som føles nytt og revolusjonerende med trucken.

Unicarriers TX3

Denne trehjulingen har kapasitet fra 1,3 til 2,0 tonn med løftehøyde opp til 4,75 meter. En forbedring er ProVision-systemet gir bedre sikt enn noensinne, og unikt er to vinduer lavt på hver side av fronten som gir svært god sikt til gaflene. Truckene er utstyrt med elektronisk styring. Uniarriers har også hatt fokus på ergonomi, og på en av to testtrucker er det vanlige rattet fjernet og erstattet med et miniratt på venstre armlene – noe som skal gi en mer avslappet kjørestilling.

Produktsjef hos UniCarriers Mikael Pålsson forteller det svenske jurymedlemmet Mats Udikas om TX3s fortreffeligheter innen ergonomi. Truckens ratt er under Udikas venstre hånd.

Dette sier ekspertene: Det mest unike med TX3 er den forbedrede sikten og den elektriske styringen. Velger man minirattet må man regne med at førerne bruker noe tid til å vende seg til det nye systemet. Minirattet gir også noe mindre produktivitet, viser testene. Vår faste tester Theo Egberts er ikke glad i det elektriske styresystemet, fordi han føler det gir ham manglende kontakt med hjul og underlag. Trucken scorer litt lavere enn snittet for effektivitet, og litt bedre enn snittet på energiforbruk. Testteamet gir trucken toppkarakter for markedsrelevans og funksjonalitet, og nest høyeste score for innovasjon og kundenytte.

Dette sier jurymedlemmet: Vi synes det var lett å vende oss til den elektroniske styringen og minirattet – men så kjører ikke vi truck åtte timer om dagen heller. Sikten til gaflene er vedre enn på noen annen tilsvarende truck vi har testet.

 Årets spesialkategori

Spesialkategorien inneholder to spennende kandidater, som bruker gamification til å forbedre to helt ulike prosesser på lageret.

Raymond Virtual Reality Simulator

 

De fleste truckprodusenter, og andre aktører, har utmerket fungerende trucksimulatorer, men Raymond tar det et skritt videre. Den amerikanske produsenten har utviklet en løsning der en datamaskin kobles til trucken, noe som så kobler styringssystemet til trucken. Styresystemet på den ekte trucken kan der med brukes i simulasjonen. Sammen med VR-briller med god grafikk, gir dette en svært realistisk og samtidig rimelig simulasjon til bruk i opplæring, interne videreutdanning eller for å screene jobbsøkere, for eksempel hos et bemanningsbyrå.

Dette sier ekspertene: Dette er en praktisk og realistisk måte å øve og vedlikeholde truckførerkompetanse på. Ved å bruke ekte trucker, får man en langt mer realistisk simulasjon enn ved andre systemer. Svakheten er at dette foreløpig fungerer bare med Raymond-trucker. Raymond er imidlertid en del av Toyota, så kanskje vil dette videreutvikles til et merke som også er relevant for Europa. Testteamet gir systemet nest laveste karakter for markedsrelevans, og nest høyeste karakter for kundenytte, innovasjon og funksjonalitet.

Dette sier jurymedlemmet: Å kunne farte av gårde i en høytløftende plukktruck uten tanke på å gjøre skade, er selvsagt gøy. Samtidig er opplevelsen svært realistisk, med unntak av at man mangler vibrasjoner og støt som er en del av truckførerens daglige virke. Dette er det nærmeste man kommer å kjøre truck uten å kjøre truck.

SAE, VR Configure Price Quote

 

Dette er et system som gjør det enklere enn noen gang å planlegge et lager virtuelt, og så få en pris på hva det vil koste å levere nøyaktig dette lageret. Gjennom et intuitivt grensesnitt kan man sette opp reoler hvor man vil, med hvilken gangbredde man vil og tilhørende automasjonssystemer og transportbånd. Alt presenteres i 3D. Deretter regner systemet på sekunder ut hva konfigurasjonen vil koste. Samtidig kan man bruke VR-briller til å «gå inn i» lageret og se seg omkring, og ta seg en runde med en gaffeltruck og kanskje oppdage justeringer som bør gjøres.

Med verktøyet kan man bygge et virtuelt lager og få en nøyaktig pris før man bestemmer seg for layout og innredning.

Dette sier ekspertene: Flere andre har interaktive systemer for planlegging av et lager, men direkte kobling til ERP-system og automatisk produksjon av salgsdokumenter som pristilbud, salgsliste etc. er unikt på markedet. Er et system som nok er nyttigere for salgsorganisasjonen enn sluttkunden. Testteamet gir systemet nest beste karakter for markedsrelevans, kundenytte og innovasjon, og toppkarakter for funksjonalitet.

Dette sier jurymedlemmet: Litt som å tegne kjøkken på Ikea, bare i større skala. Det er absolutt nyttig å se sitt fremtidige lager i en tredimensjonal virtuell verden, og samtidig hele tiden ha oversikt over hva kostnaden vil bli.

 AGV og internlogistikkrobot

Automasjoner kanskje den viktigste og sterkest voksende delen av internlogistikken i dag, og her har vi tre innovative produkter hver sine områder.

Jungheinrich Miniload STC

  Foto: Christian Willner Photographie

Jungheinrich hevder at STC er den kraftigste miniloadsystemet i verden og dermed det mest effektive. Løftehastighet og akselerasjon er svært imponerende, med kjørehastighet på 6 m/s og en akselerasjon på 5,3 m/s2 er realistiske tall. Jungheinrich har også hatt fokus på energieffektivitet, og systemet har effektiv regenerering av energi gjennom bruk av en superkondensator som lagrer energien lokalt på maskinen ved nedbremsing. Systemet kan ikke brukes i minusgrader foreløpig. Systemet bruker to drivreimer, som gjør at det ikke vrir seg ved raske akselerasjoner.

Se Jungheinrichs egen video om miniloaden:

 

Dette sier ekspertene: Systemet er svært skalerbart og utnytter plassen godt ved at svært lite plass går tapt ved gulvet. Jungheinrich har også klart å oppnå svært god ytelse. Testteamet gir systemet toppkarakter for markedsrelevans og funksjonalitet og nest beste karakter på kundenytte og innovasjon.

Dette sier jurymedlemmet: Ikke et system man får testet skikkelig uten ha et fullskala lager tilgjengelig, men det er imponerende raskt.

Still LTX 50 trekktog med automatisk lasthåndtering

 

Dette er en trekktruck med vogner som automatisk laster og losser paller eller annen last. En standard trekktruck med kapasitet på 5000 kg er utstyrt med automasjon fra Dematic, som i likhet med Still er i KION-gruppen. Unikt for systemet er at avlastningspunktene er «dumme» og heller ikke trenger egen strømforsyning, men får denne fra trucken som elegant kobler seg til.

Se video av konseptet: 

 

Dette sier ekspertene: Automasjon gir mer mening og er mer lønnsom når den er fullstendig og her tar Still dette et skritt videre, spesielt innenfor produksjonsmiljøer. Testteamet gir systemet toppkrater for markedsrelevans og funksjonalitet og nest høyeste score for kundenytte og innovasjon.

Dette sier jurymedlemmet: Et svært smidig system, som uten problemer laster og losser. Virker aller mest å være tilpasset et produksjonsmiljø, men kan også brukes for å frakte paller fra et transportbånd til et annet på et lager.

Torwegge Manipula-Torsten

 

Torwegge vant en IFOY-pris for sin Torsten for to år siden. Den gang var dette bare en AGV med høy kapasitet og evne til å navigere uten ekstern infrastruktur. Nå har Torwegge satt på en robotarm på AGV-plattformen, og kan dermed for eksempel plukke opp kasser og transportere dem videre. Med sitt lasersystem har Torsten et maks avvik på 5 mm. Siden en ekstra last på AGV-en utfordrer batterikapasiteten, har Torwegge utviklet induktiv lading til bruk der AGV-en plukker opp eller setter fra seg last.

Se video av AGV-en i aksjon: 

 

Dette sier ekspertene: Kombinasjonen med AGV og en robotarm gir en fleksibel løsning, og løsningen med oppfattelsesbasert og selvstendig navigasjon er innovativ. Testteamet gir systemet toppkarakter for markedsrelevans og funksjonalitet, og nest beste score for innovasjon og kundenytte.

Dette sier jurymedlemmet: Oppfattelsesbasert navigasjon er til en viss grad innovativt, men Torsten vant allerede en pris for dette for to år siden, og en av grunnene for den prisen var muligheten for applikasjoner som denne. Kombinasjon av transport og håndtering på denne måten er heller ikke helt unik. Og robotarmen på testmodellen er utrolig treg.

Årets start up

Internlogistikk er et område som domineres av store tradisjonelle aktører. Derfor er det spennende med nye selskaper som setter standarden innen ulike deler av markedet. I kategorien i år finner vi to produkter som på ulike måter letter lagerarbeiderens arbeidshverdag.

Trone Seating – Electronic Memory Seat

 

Dette er verdens første elektrisk justerbare trucksete med minnefunksjon. Trucker har gjerne flere brukere, og for å oppnå god ergonomi bør setet være rett innstilt, men det tar man seg ofte ikke tid til. Trone kan justere sitt sete i alle tenkelige retninger elektronisk, og også forlenge setet i lengderetningen for førere med lange ben. Minnefunksjonen fungerer slik det er kjent fra personbiler, og setet justerer seg raskt til den tidligere programmerte innstillingen.

Dette sier ekspertene: Setet er godt laget og solid, og automatisk luftdemping gir god komfort. Spennende at softwaren kan utvides med registrering av hver sjåførs parametere som kjøretid, årvåkenhet og kjørestil. Testteamet gir setet toppkarakter for kundenytte, nest beste karakter for innovasjon og funksjonalitet og medium score på markedsrelevans.

Dette sier jurymedlemmet: Litt overraskende at et slikt sete ikke finnes fra før. Trone-setet fungerer utmerket og føles umiddelbart komfortabelt, og vi har tro på at det vil gjøre det også etter flere timers bruk.

ProGlove

N-ProGlove Mood 144 Foto: Ludwig Leonhardt

Dette er en svært lett strekkodeleser, festet på en hanske. Leseren festes i en holder på hansken, eller på en slags mansjett som festes rundt hånden om man ikke ønsker en full hanske. En rekke ulike løsninger finnes for både høyre- og venstrehendte, blant annet en der scanningen utføres ved å klemme sammen tommel og pekefinger.

Leseren er festet i en skinne i hansken, slik at man kan bytte ut selve hansken etter hvert som de slites ut.

Dette sier ekspertene: Scanningen går raskt og er svært lett, og artig, å utføre. Det er en god løsning fra et hygienisk perspektiv at selve scanneren kan løsnes fra hansken og monteres på en ny. Teamet opplever at man med hansken sparer noen sekunder per scan sammenlignet med en tradisjonell scannerpistol. Det som savnes er et display på enheten. Testteamet gir ProGlove nest høyeste score på alle de fire parameterne markedsrelevans, kundenytte, innovasjon og funksjonalitet.

Dette sier jurymedlemmet: Å slippe en scannerpistol er deilig og gir større frihet. Sammenlignet med andre løsninger, virker hansken mer komfortabel enn for eksempel en skanner festet med en ring rundt to fingre. Løsningen med å klemme sammen to fingre for å gjennomføre scanningen fungerer nydelig.

Internlogistikk-software

Programvaren er ofte kanskje den viktigste faktoren bak god flyt på og effektiv og trygg drift av lageret. Blant kandidatene har vi ett produkt som forbedrer sikkerheten, et som forbedrer flyten og et som gir en unik oversikt.

Jungheinrich zoneCONTROL

  Foto: Volker_Strey

Her bruker Jungheinrich en eller flere stasjonære radiosendere som kommuniserer med mottakere på trucker eller personer, og kombinerer det med et display på truckene og lyd- og vibrasjonsvarslere på gående. Systemet er enkelt å programmere til å utføre en lang rekke ulike operasjoner når trucken eller gående kommer inn i angitte soner. Dette kan være et varselsignal på displayet, at trucken går over i sakte fart eller stopper helt, at varsellys på trucken begynner å blinke eller gjennom lydsignaler. Fotgjengere kan varsles med vibrasjon eller lyd om at de nærmer seg et farlig punkt.

Dette sier ekspertene: Svært nyttig at systemet ikke krever en sentral server, at det kan programmeres på hver truck og kommuniseres videre gjennom radiosignaler. På en måte er løsningen en stor verktøykasse som kan gjøre enhver tenkelig faresituasjon tryggere og mer effektiv. Testteamet gir systemet toppkarakter for kundenytt, og nest beste score for markedsrelevans, innovasjon og funksjonalitet.

Dette sier jurymedlemmet: Et svært enkelt og oversiktlig system, som er svært enkelt å stille inn slik hver lagerleder ønsker det gjennom få tastetrykk. Veldig intuitivt og med enkel installasjon. Lurt også at det kan virke på alle truckmerker.

 Still NeXXt fleet

 

Her hevder Still å ha tatt flåtestyring av trucker til et nytt nivå. Systemet er basert på nettportalen neXXt, som Still har hatt siden 2015, og er en plattform med mange nyttige funksjoner. Økonomiske data blir samlet sammen med data sendt direkte fra truckene og presentert i et oversiktlig grensesnitt. Her får man oversikt over hver trucks kostnad og effektivitet. Hvor mye den er i drift og hvor mye den står stille, og så videre.

Still NeXXt Fleet gir en rekke oversikter. Her vises en liste over trucker hos en Still-kunde, der de grå feltene viser når truckene er uvirksomme og de grønne når de er i aksjon.

Dette sier ekspertene: Programmet er enkelt og brukervennlig, og gjør det lett å optimalisere logistikkprosessen på en rimelig og enkel måte. Det er imidlertid lite i systemet som egentlig er nytt, det er «bare» satt sammen på en smartere måte enn tidligere. Systemet får toppscore for funksjonalitet, nest beste karakter for markedsrelevans og kundenytte, men bare middels for innovasjon.

Dette sier jurymedlemmet: Det er imponerende når man live fra testarenaen kan gå inn på oversikten over en Still-kunde og umiddelbart oppdage at en av truckene har betydelig høyere driftskostnader enn de andre, og se at enkelte er svært lite aksjon sammenlignet med andre. Det hele virker enkelt og intuitivt, selv for en som er lagersjef til daglig.

Cargometer on-the-fly Freight dimensioning

 

Dette systemet består av kameraer og scannere som automatisk veier, måler og registrerer 2D-koder på en pall, mens trucken kjører forbi, uten at trucken trenger å stanse eller sette fra seg lasten. Systemet bruker gaffelvekt på trucken for å registrere vekt, mens kameraer måler dimensjonene. En registrering kan gjøres i opptil 10 km/t, og kanskje høyre fart. Cargometer kan for eksempel installeres i en port, for automatisk måling, veiing og registrering av paller i det de kommer inn i lageret fra lastebilen. Truckføreren trenger ikke å foreta seg noen ekstra manøvre.

Se video av systemet:

Dette sier ekspertene: Systemet samler på en unikt enkel måte alle nødvendige data på alle paller som passerer, samt tar bilder. Det gir svært god dokumentasjon og kan også brukes til å optimalisere stabling og lasting, samt å sende data direkte til faktureringsverktøy. Testteamet gir toppscore for innovasjon og kundenytte, og nest beste karakter for funksjonalitet og markedsrelevans.

Dette sier jurymedlemmet: Dette virker svært besparende sammenlignet med de verktøy som finnes i dag, som krever at trucken står stille eller setter fra seg lasten - eller i alle fall kjører svært sakte. I praksis tok det litt lang tid fra trucken passerer, til data er registrert – opptil ett minutt – men det bør kunne løses lett med ekstra datakraft.

Lakseeventyret på Andøya i gang

ANDØYA: På Andøya tar de havet på land og starter nytt lakseeventyr. Med kort avstand til flyplass for eksport har Andfjord Salmon en unik beliggenhet i verdenssammenheng.69 grader nord, langt nord for polarsirkelen, har gründer Roy Bernt Pettersen gjort et kvantesprang og er i gang med å revolusjonere oppdrettsnæringen. Les hele saken

Til toppen