15 prosent av nordmenn har kjøpt eller planleggere at vi å gå til innkjøp av en personlig assistent.

Nordmenn digger AI

Norske forbrukere er mest mottakelige for kunstig intelligens i Norden. Det kan blant annet gi færre returer for nettbutikkene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser PostNords rapport «Netthandelen i Norden».

15 prosent av oss sier vi har kjøpt eller planleggere at vi å gå til innkjøp av en personlig assistent. Netthandelsekspert i PostNord Rikke Kyllenstjerna tror at det er en vanesak, og andelen forbrukere som vil se fordelene med kunstig Intelligens bare vil øke med tiden. 

- Kunstig Intelligens kan for eksempel bidra til færre returer av klær, noe som er en stor utfordring for netthandelen og en belastning på miljøet. Hvis nettbutikkene kan lagre kroppsmålene dine, kan de foreslå klær med en så perfekt passform som mulig ut fra historiske data fra andre kunder med samme mål og returstatistikken deres. Du slipper dermed å bestille tre forskjellige varianter for å prøve, sier hun.

- Danmark er det landet i Norden som er mest komfortable med at nettbutikker lagrer dine kroppsmål for å få en bedre AI-opplevelse med 45 prosent. Norge er på tredjeplass bak Sverige på henholdsvis 39 prosent og 37 prosent. Teknisk umodenhet gjør at ikke flere per i dag er interessert i en personlig assistent, men dette vil komme når vi ser behovet, sier Rikke Kyllenstjerna.

I snitt handlet en nordmann for 2095,- kroner per måned på nett i 2018, som er en firedobling siden 2008. Nordmenn handler nesten dobbelt så mye fra utlandet enn svenskene.    

Powered by Labrador CMS