GOD BUTIKK: Hesselberg Truck og Terje Larssen (salgssjef Østfold i midten) har levert 50 trucker til Nille-lageret. Her flankeres han av lagersjef Trond Lybæk Ro (t.v) og Jens Holst på trucken.
GOD BUTIKK: Hesselberg Truck og Terje Larssen (salgssjef Østfold i midten) har levert 50 trucker til Nille-lageret. Her flankeres han av lagersjef Trond Lybæk Ro (t.v) og Jens Holst på trucken.

Nille-trucker rett i ilddåp

VESTBY: Nilles forretningsidé baserer seg på å tilby det man trenger til høytider og festligheter. Da påske kom kun få uker etter flytting til nytt lager, gikk Linde-truckene rett til ilddåp.

1. mars var det nye lageret på 21.000 m2 i drift på Deli skog i Vestby. I alt er det 22.500 reolplasser i det nye lageret, med gode muligheter for utvidelser. I det hele tatt er det en helt ny hverdag for de lageransatte i Per Aarskog AS, grossist for Nille-kjeden. Det tidligere lageret i Enebakk, som hadde en grunnflate på 9000 m2 og to etasjer, var modent for utskiftning. Mens det er14 meter under taket i Vestby var takhøyden kun6 meter i Enebakk.

- Mot slutten hadde vi mer varer ute av lageret enn inni, sier lagersjef Trond Lybæk Ro i Per Aarskog AS. Han forteller at store deler av lagerholdet tidligere ble satt ut i 3PL-markedet. Ved det nye lageret har man kapasitet til å ta unna dette selv. I snitt går det ut ca. 350 paller om dagen. Transporten er satt ut, hovedsakelig til Cargo Partner, men også noe til DSV og Fløtten Transport AS.

Med flyttingen har man også skiftet hovedhavn, noe som påvirker inngående varestrøm. Tidligere ble Oslo Havn mest brukt, mens man nå finner det mest fornuftig å ta inn mesteparten via Moss Havn. Her er det Knut Enger som står for containertransporten som i et normalår tilsvarer ca. 1800 TEUs. Ytterligere ca. 800 semitrailere kommer inn med landeveistransport fra Europa.

Siden Per Aarskog startet i det små med import av varepartier fra Fjerne Østen på 1970-tallet, har virksomheten vokst til å bli milliardbutikk. I løpet av våren åpner Nille-kjeden butikk nummer 300, på Nesoddtangen.

50 trucker

I jobben med å forsyne butikkene med nødvendige varer spiller Linde-truckene en viktig rolle. Før flyttingen gikk det i ”hummer og kanari” på lageret, men ved flytting investerte Per Aarskog AS i splitter ny maskinpark. Valget falt på Linde-trucker som er leaset gjennom Hesselberg Truck. @%:Den opprinnelige leveransen besto av én P60 trekketraktor, to motvektstrucker av typen E16, ni reachtruckere av typen R16X, 14 palletrucker av typen T20, og 19 plukktrucker av typen N20. Kort tid etter innflytting bestilte bedriften ytterligere fem N20, som leveres innen utgangen av mai.

- Hesselberg Truck var best på pris. Dessuten mener vi at de har den beste reachtrucken, sier Lybæk Ro, og viser til Linde R16X.

- Den har god sittekomfort, og man har svært god utsikt ettersom man ikke har masten rett foran, sier han. Også truckfører Jens Holst trives i trucksetet på R16X. Ikke bare fordi Linde-trucken er en fryd å kjøre, men også fordi arbeidsforholdene ikke kan sammenlignes med hvordan det var i det gamle lageret i Enebakk.

- Her har vi mye bedre plass.I tillegg er det jo mye høyere på dette lageret. Man får dermed en bedre utnyttelse av arealet, noe som også gjør jobben som truckfører mer effektiv, sier Holst, som har vært truckfører i selskapet i 10 år.

Lageret, som eies av Bulk Eiendom, men som ble spesialbygd for Per Aarskog AS, er vel tilrettelagt for Linde-truckene. Øverste bærebjelke i reolene er tilpasset tårnhøyden på reachtruckene. Slikt sett kan man si at ”lagerinnmaten” er spesialtilpasset for R16X. For å komme til riktig løftehøyde har truckføreren to valg, enten manuell styring med hjelp av påmontert kamera på gaffelen, eller å velge forhåndsprogrammert høyde som er lagt inn i systemet.

Til toppen