Bosch og Nikola Motor Company skal samarbeide om produksjonen av Nikola One (bildet) og Nicola Two.

Nikola og Bosch bygger lastebil sammen

Teknologibedriften Bosch skal utvikle lastebilene Nikola One og Nikola Two sammen med Nikola Motor Company.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nikola samarbeider med Bosch om å utvikle et drivverk for lastebilene sine. Utgangspunktet er Bosch' Eaxle som er en platform med motor, drivelektronikk og transmisjon i en kompakt enhet.

Eaxle er utviklet for personbiler og lette lastebiler. Nå skal systemet videreutvikles til bruk i tyngre kjøretøy. Bosch' ekspertise gjør at Nikola kan jobbe raskere med å få en elektrisk tungbil ut på markedet.

- Drivverk-utviklingen krever en innovativ og fleksibel partner som kan tilpasse seg ddet raske tempoet vårt team har. Bosch har styrket oss ved sin kjøretøy-hardware og -software - noe som gjør at vår visjon kan bli virkelighet, sier Nikola-grunnlegger, og adm. direktør i selskapet, Trevor Milton i en pressemelding 19. september.

Samarbeider om brenselcelle-system

Eaxel bruker utprøvd elektrisk maskinteknologi og SMG(Separate Motor Generator) fra Bosch. Dette systemet skal kobles på et nytt brenselcelle-system som Nikola og Bosch utvikler i fellesskap.

Styresystemene på de nye lastebilene skal også utvikles i samarbeid mellom de to selskapene, basert på Bosch' eksisterende hardware og software.

- Gjennombrudd innen bevegelsesteknologi krever visjonære mål, rask markedsintrodusering og disiplinert oppbygging for å oppnå suksess. Sammen med Nikola presser vi oss for å virkeliggjøre nye nivåer av teknologisk utvikling og markedsintroduksjon, sier Markus Heyn, styremedlem i Bosch' Commercial Vehicle Organisation.

2021

Bosch og Nikola skal også sammen utvikle sikkerhetssystemer og lastebilenes generelle elektriske oppbygging.

Masseproduksjonen etter planene starte i 2021.

Powered by Labrador CMS