Mekker på en ny kanal

Clas Ohlson lanserer flere nye multikanalsatsninger. Nå skal omsetningen opp i et knalltøft marked.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er tøffe tider i retail-næringen. Ifølge digitaldirektør Alf Jondahl i Clas Ohlson Norge har bransjen en samlet vekst på bare 1 prosent de siste årene. Samtidig viser tall fra USA (Forrester) at multikanal-aktørene står for over 50 prosent av omsetningen i retail i 2013.


- Vi har stor tro på multikanal. Det er ikke slik at nett og butikk står i veien for hverandre, snarere så styrker de hverandre, sa Jondahl på et seminar i regi av Logistikkforeningen på Kiel-fergen fredag.

Butikker i Dubai

Clas Ohlson har 182 butikker i fire land. I år utvider konsernet med butikker i Dubai. I 2015 står Tyskland for tur. Samtidig satser selskapet stort på online handel.

- I Norge skjer 5 prosent av all varehandel nå på nettet. Veksten i online retail er på 15-17 prosent. Samtidig ser vi at mange foretar det vi kaller pretail på nettet: Det betyr at de forbereder seg, går gjennom produkter og huker av hylleplasseringer på nettet. Deretter printer de ut handlelistene og går i butikken, fortalte Jondahl.

Clas Ohlson har med få kampanjeunntak de samme priser i butikken som på nett. Online-kundene må betale frakt selv

Handler fire ganger så mye

- Studier fra blant andre JC Penney viser at multikanalkunder handler for opptil fire ganger så mye som de som bare handler i én kanal. I tillegg er kundetilfredsheten logisk nok mye høyere hos multikanalkundene.

Clas Ohlsons multikanalstrategi medfører også flere nysatsninger. Senere i 2014 lanserer varehandelsgiganten B2B-konseptet «Clas Ohlson Office».

Også i år lanseres «Pick & Collect» som innebærer plukking i butikk fremfor på hovedlageret i Sverige.

- Dette er noe vi må rulle ut i faser, og vi starter i Norge og Sverige. Målet er at man skal kunne hente varene i butikk etter to timer, forteller Jondahl.

 

Powered by Labrador CMS