DB Schenker fikk ikke kjørt sitt 33 meter lange vogntog fra Alnabru til Lillestrøm som planlagt mandag.
DB Schenker fikk ikke kjørt sitt 33 meter lange vogntog fra Alnabru til Lillestrøm som planlagt mandag.

Måtte dele 33 meter i to

DB Schenker skulle for første gang kjøre sitt 33 meter lange vogntog på offentlig vei mandag, men tekniske utfordringer ødela.

Under Transport & Logistikk på Norges Varemesse skal det såkalte DUO2-vogntoget stå utstilt. DB Schenker hadde i den anledning fått tillatelse til å kjøre ekvipasjen fra Alnabru og de rundt 15 kilometerne opp til Lillestrøm ved lunsjtider mandag.

Men det gikk ikke helt etter planen. 

– Vi måtte utsette pga. tekniske utfordringer. Så vi fikk ikke kjørt den opp i sin helhet slik vi ønsket. Den vil allikevel bli utstilt på messen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Nils Petter Buer til MT.

– Store fordeler

Til tross for mandagens lille tilbakeslag, håper DB Schenker at det om ikke lenge kan åpnes for testkjøring av 32 meter lange vogntog på norske veier.

– Vi har meget god erfaring med 25,25 meters vogntog gjennom flere år. 32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil vi ta med oss når vi nå introduserer denne typen vogntog i Norge, forklarer Nils Petter Buer i DB Schenker.

Vogntoget har en kapasitet på 80 tonn, og DB Schenker håper å kunne benytte DUO2 på E6/E18 på sentrale Østlandet og på tilførselsveier til aktuelle terminaler hvor det går betydelige godsmengder i dag, og senere også ned til Agder når E18 er ferdigbygget.

Dobbelt så mye som en semi

Schenker peker på at et vogntog med stå stor kapasitet er en god miljøløsning. Et 33 meters vogntog kan ta 27 prosent mer last enn et «vanlig» modulvogntog på 25,25 meter, og dobbelt så mye som en trekkbil med vanlig semitrailer. Det vil med andre ord kunne bety færre, men lengre vogntog på veien.

– Vi ønsker å etablere en testordning på utvalgte strekninger, for eksempel mellom Alnabru-Sandefjord/Skolmar eller Alnabru-Rudshøgda. Gjennom dette vil vi høste erfaringer med slike kjøretøy, og finne gode løsninger på eventuelle utfordringer i fremføringen, sier Buer.

En testordning innebærer dispensasjon fra gjeldende regelverk når det gjelder vektfordeling og lengde på kjøretøyene.

Til toppen