TO LENGDER: Nye VW Caddy er tilgjengelig i kort og lang utgave. I Norge får vi inntil 4,2 m3 lasterom.
TO LENGDER: Nye VW Caddy er tilgjengelig i kort og lang utgave. I Norge får vi inntil 4,2 m3 lasterom.

Markedslederen fornyer

FRANKFURT: Selv om vi finner VW Caddy på toppen av salgslistene i Norge, er tiden inne for fornyelse. Allerede i august kunne kundene bestille den nye VW Caddy, og bilen kan beskues hos forhandlerne i slutten av september.

Lasterommet blir ikke mindre, men i arbeidet med å redusere utslipp er nedskalering av motorvolumet et viktig virkemiddel. Bensinmotorene i nye Caddy er bare på 1,2 liter, men ytelsen forringes ikke av den grunn.

I Norge selges flest dieselmotorer, og de 4-sylindrede motorene blir å finne som 1,6-liters TDI og 2,0-liters TDI.

Under prøvekjøringen utenfor Frankfurt kjørte vi først en 7-seter med 1,6-liters motor på 75 hk med BlueMotion Technology. Dette er en motor og en bil som er optimalisert for å være blant VWs mest miljøvennlige kjøretøy. Motoren er stillegående, og lydbildet inne i bilen blir meget behagelig. Noen racerbil blir den ikke ettersom BlueMotion-systemet er bygd for å spare miljøet og følgelig har endel innebygde begrensninger. Start og stopp-funksjonen fungerte utmerket, og det er også et innebygd system for å omdanne bremseenergi til lading av batteriene.

Setene er faste, men behagelige. Det er lett å finne en god kjøreposisjon. Det nye rattet er høyde- og lengdejusterbart, og i dashbordet finner vi nye instrumenter og betjeningsorganer.

Den elektromekaniske servostyringen er presis og kontant, samt at i samarbeid med ESP-systemet er det en kontrastyrings-”anbefaling” for kritiske situasjoner.

4MOTION

Den andre bilen vi prøvekjørte, var en 2-seters varebil med en 2,0-liters motor på 110 hk/280 Nm og 4MOTION. Bilen var uten last og var endel stivere i fjæringen. Om dette skyldes 4-hjulsdriften eller forskjell i fjæringen mellom person- og varebil, er vi ikke sikre på. 4-hjulsdriften er permanent, og kraften distribueres via siste generasjon Haldex-kobling.

En elektronisk hjerne finner kontinuerlig det optimale fordelingsforholdet mellom for- og bakaksel og kan dirigere inntil 100% av momentet til bakakselen om nødvendig.

Familie-DNA

I bilverdenen er DNA-uttrykket stadig oftere benyttet. Kort fortalt betyr det familielikhet. I VW-familien er nye T5 som ble lansert sist høst, Amarok og nå Caddy utstyrt med en front som er designmessig lik. De mest synlige kjennetegnene er den nye grillen og hovedlyktene.

Til toppen