Manitou-kjemper til Forsvaret

Forsvaret innrullerer flere ”franskmenn” i sine rekker. Fem Manitou MHT 10210L teleskoptrucker settes nå inn i tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dermed er 11 Manitou-trucker trukket i ”grønt” for tjeneste i inn- og utland. Det var i 2008/2009 Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) kjøpte de første seks Manitou-truckene av Normann Olsen Maskin AS. Nå har FLO kjøpt ytterligere fem teleskoptrucker, denne gang Manitou-modellen MHT 10210L som med sine 28,3 tonn skal være verdens største serieproduserte teleskoptruck.

21 tonn løftekapasitet

Manitou-kjempen på 28,3 tonn har en løftekapasitet på 21 tonn v/900 mm lastsenter (16 tonn v/1200mm lastsenter). Løftehøyden er9,7 mog rekkevidden i horisontalplaner er6,1 meter. 28-tonneren som er2,66 mbred,2,96 mhøy og6,86 mlang, har Mercedes-Benz-motor med effekt på 175 hk (128 kW), hydrostatisk drift, 4 hjulsdrift/-styring (hundegang) og nivellering av overvogna. Forsvarets nye franskmenn har en topphastighet på25 km/h.

Fire av maskinene er sandfarget og skal tjenestegjøre i Afghanistan, den femte i grønn uniform skal til Rena leir. Teleskoptruckene skal primært brukes som terrenggående lasthåndteringsmaskiner av containere, men vil også bli brukt til mange andre varierte arbeidsoppgaver som for eksempel materiell-/ ammunisjonshåndtering og brøyting/snølasting. Truckene er levert med skuffer på2000 liter.

Spesialutstyr

Forsvarets nye Manitou-kvintett er spesialutstyrt med ryggekamera, bunkringspumpe, bomflyt (lastdempende bom), batterilader, motor-/hydraulikkvarmer, sentralsmøring, pallegafler med hydraulisk spredning og sideforskyvning, betjening av 3 og 4 funksjon fra førerhytta, oljebadsfilter, nødstyring, mekanisk støtte av bom ved vedlikeholdsarbeider, verktøykasse, snøkjetting, intercom, våpenfeste og lysbeskyttere.

Teleskoptruckene som kan operere i temperaturområder +50 til -37O Celsius (Forsvarets krav), er beregnet for å kunne benytte NATO-drivstoffet F-34 Turbin.

Det er første gang Normann Olsen Maskin AS (NOM) leverer den største Manitou-modellen. NOM og FLO (Forsvarets Logistikkorganisasjon) har i forbindelse med dette salget undertegnet en rammeavtale om levering av flere Manitou-trucker.

Powered by Labrador CMS