Den regulære postomdelingen reduseres og erstattes av mer moderne tilbud.
Den regulære postomdelingen reduseres og erstattes av mer moderne tilbud.

- Må redusere tilbudet

Fra neste år kommer posten bare annenhver dag. - Postens standardtjenester må reduseres for at kostnadsnivået fortsatt skal kunne være konkurransedyktig, sier Posten-sjef Tone Wille.

Tirsdag kveld stemte regjeringspartiene for å endre postloven. Fra 1. juli neste år blir det dermed postlevering annenhver ukedag. Regjeringen har tidligere anslått at halveringen av postomdelingen vil spare staten for rundt 250 millioner kroner i året.

Tirsdag var den første voteringen over forslaget i Stortinget. Saken skal også gjennom en behandling til.

Postens konsernsjef, Tone Wille. Foto: Birger Morken

Regjeringen mener det er nødvendig med færre postombæringsdager ettersom volumet i brevposten har falt. Kritikere av loven mener at endringen blant annet vil gå utover lokalaviser og meningsbærende aviser.

Postens konsernsjef Tone Wille er helt klart på at en redusering i tilbudet må til. 

- Postens standardtjenester må reduseres for at kostnadsnivået fortsatt skal kunne være konkurransedyktig og at vi skal kunne holde et prisnivå som gjør at folk bruker våre tjenester. De nye fleksible tjenestene vil i større grad være mottaker-styrte og -betalte, det gir friheten til å velge, skriver Wille i et innlegg.

I innlegget gir hun uttrykk for at redusert postomdeling føles problematisk for mange, men at tallenes tale er klar: vi får snart ikke brev lenger. 

- Forslaget om å redusere postomdelingen til annenhver dag vekker følelser hos mange, selv om vi vet at hver husstand nå mottar kun tre brevsendinger i uken. Snart blir også mange av disse digitalisert. Postens prognoser viser at vi i 2022 vil motta bare to brev i uken.

I innlegget forteller hun om hvordan Postens tilbud er i stadig endring, og at Posten fortsatt vil være tilgjengelig hele døgnet sju dager i uken, bare ikke på fast basis. 

- Posten kan levere pakker sju dager i uken, 24 timer i døgnet, hvis kundene ønsker det og er villige til å betale for det, skriver Wille. 

Les hele innlegget her.

Til toppen