Sjef for forretningsutvikling i Avinor, Elisabeth Strømstad, Sola-ordfører Ole Ueland og adm. direktør Terje Aarbog i DHL Express (Norway) AS tok det første spadetaket i byggingen av logistikkterminalen ved Solas flystripe.
Sjef for forretningsutvikling i Avinor, Elisabeth Strømstad, Sola-ordfører Ole Ueland og adm. direktør Terje Aarbog i DHL Express (Norway) AS tok det første spadetaket i byggingen av logistikkterminalen ved Solas flystripe. ( )

Logistikk ved flystripa

DHL Express tok mandag sitt første spadetak i byggingen av ny logistikkterminal ved Solas flystripe.

Den nye Stavanger-terminalen på 3000 kvadratmeter er kostnadsberegnet til 120 mill. kroner og skal etter planen åpnes i juni 2019.

Langs flystripa

– Vår topp moderne logistikkterminal med unik lokasjon langs flystripen på Sola skal serve Stavanger-regionen i mange år fremover (20+). Terminalen vil styrke selskapets posisjon og gi kundene enda raskere leveringer, sier adm. direktør Terje Aarbog i DHL Express (Norway) AS.

DHL Express er verdens ledende leverandør av globale ekspressleveranser. Ifølge Aarbog er flyttingen til Sola enda et steg som bekrefter DHL-filosofien: «Think Global – Act Local».

Med spaden i jorda

– Vi skal bringe det globale markedet tettere til kundene. Vårt nye bygg i Stavanger er bare første steg i en rekke planlagte investeringer på og rundt flyplassene i Norge, forteller DHL Express-sjefen i Norge, Terje Aarbog.

Både Sola-ordfører Ole Ueland og sjef for forretningsutvikling i Avinor, Elisabeth Strømstad, var med på markeringen da det første spadetak ble tatt i byggingen av logistikkterminalen på Sola.

Med en plass til 60 varebiler vil det nye tilbudet langs Solas flystripe bety enda bedre tjenester til kundene i Stavanger-regionen.

Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 – konkrete virkemidler må til

Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken. Målet om 40 prosent klimareduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (Granavolden-erklæringen sier 50 prosent) i 2030 er neppe innen rekkevidde, men mye kan gjennomføres hvis tiltak og virkemidler utformes og gjennomføres konkret. Det er ikke skjedd til nå. I denne artikkelen vises forløpet fra 2006, men også gjennomførbare tiltak og virkemidler for hvordan målene kan nås med veitrafikken som eksempel. Les hele saken

Nye data kan gi smartere og renere lastebiltransport

Det pågår en unik datafangst fra lastebiler i Norge. Nær 620 lastebiler gir for tiden fra seg data om GPS-posisjoner og motorytelser. Det skjer i et TØI-ledet kompetanseprosjekt for næringslivet og kan bidra til at godstransport med lastebil blir mer effektiv og mindre miljøbelastende. Les hele saken

Til toppen